Güegüense, laat me niet in de steek! Verkiezingen in Nicaragua

Vandaag, zondag 5 november zijn er presidentsverkiezingen in Nicaragua. Ook worden de nieuwe afgevaardigen in het parlement gekozen.

Het is erg spannend en ik vrees met grote vreze dat Daniël Ortega in de eerste ronde al voldoende stemmen haalt. Hij moet 35% hebben, en als nummer twee  minder dan 30 % van de stemmen heeft, is hij president.

De opiniepeilingen zeggen dat hij dat gaat halen.

Ik hoop op de Güegüense, de nicaraguaanse hofnar die de Spanjaarden jarenlang voor de gek hield, zonder dat de Spanjaarden dat door hadden.

Ik hoop dat de Nicaraguanen de opiniepeilingen drastisch foppen, dat hebben ze al eerder gedaan, eerst zeggen ze dat ze op Ortega stemmen en dan gaan ze toch lekker op iemand anders stemmen.

Ortega zal, volgens mij, vooral de hoop van veel Nicaraguanen de grond in boren. De hoop dat het toch ooit een keer beter moet gaan als de corruptie beetje bij beetje wordt aangepakt.

Met Ortega als president kun je die hoop vijf jaar in de kast zetten, nog steeds heeft hij voor een groot deel de rechterlijke macht aan een touwtje, waardoor de legitimiteit van de overheid nog steeds bijzonder zwak is. Maar het wantrouwen in de rechterlijke macht frusteert vooral ook vele initiatieven op het economisch vlak. Onduidelijkheid over van wie is welk stuk grond, voorkomt dat een bank dat stuk grond als onderpand ziet voor een lening/investering. Dat zijn fundamentele problemen, die ik Ortega niet zie oplossen, integendeel.

Güegüense, laat me niet in de steek!!

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

