Niet saai

Dit land is nooit saai. De tv kanalen heb ik niet nodig om me bezig te houden. Vooral ook omdat de verslaggevers een hoge kopstem opzetten en in een hoog tempo hun zinnen -wel netjes- uitspreken om de indruk te wekken dat het van hen afhangt dat er niet een dertiende slachtoffer valt. Om de sfeer nog te verhogen klinkt er op de achtergrond een voortdurend sos-telegraafbericht, dat het gevoel van alerta alerta, gevaar, gevaar moet verhogen. Na vier minuten ben ik doodmoe en ik stem de eerstvolgende maanden niet meer af op deze zender.

Maar nu zijn er nationale verkiezingen, verkiezing van de president en het parlement.
Ik probeer CDNN, de dreigende muziek komt me na drieëntwintig minuten de neus uit. Dan ontdek ik canal 2, met een soort Witteman, ik noem hem Dino, die een gewone spreekstem heeft. Dus niet die opgefokte kopstem die moet suggereren dat precies achter hem de minister van binnenlandse zaken wordt vermoord.

Ik ben meteen helemaal in voor canal 2, Dino is de rust zelve, als hem een onwelgevallig bericht bereikt gaat hij slechts met zijn pen in zijn rechterhand drukke bewegingen maken, maar daar blijft het bij. Zijn stem blijft onaangedaan, hij spreekt zijn zinnen gewoon uit en blijft zelf nadenken: een weldaad.

Het tellen van de stemmen duurt langer dan voorzien, Dino wordt vervangen door Guillermo in duo met Ilona, Ilona wordt weer gewisseld voor Giselle en ook Dino komt terug.

Giselle Aleman heb ik een jaar geleden leren kennen als nieuwslezeres, ze heeft zich opgewerkt tot anchorwoman. En terecht, ongelooflijk welk een power ze uitstraalt. Ze is strakker geworden en heeft een bedrijf gevonden dat haar weet aan te kleden.

In de duopresentatie met Giselle heeft Dino Witteman al zijn levensvreugde verloren. Hij weet dat hij geen poging hoeft te doen anders te suggereren; zijn ogen drukken slechts diepe minachting uit voor zijn chefs die hebben bepaald dat hij een duopresentatie moet doen met Giselle. Zelden heb ik een man zo zien lijden.

Ik was slechts benieuwd naar de laatste verkiezingsuitslagen. Niet saai, dit land.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

