de eed van Hippocrates en de eenheid van tijd en plaats

er bestaat de uitdrukking dat waarheid tijd en plaats gebonden is. Een voorbeeld is het bestaan van de universele rechten van de mens. In Noord-Korea delen niet alle mensen die waarheid. Wij, de westerse mens, doen niet veel om die mensen in Noord-Korea van het tegendeel te overtuigen, we vallen niet het land binnen in NAVO-verband om de mensen allemaal te overtuigen van het bestaan van de universele rechten van de mens.

Het grote China heeft wel het manifest met de verklaring van de universele rechten van de mens getekend, maar ook daar vallen we niet in NAVO-verband binnen om de Oeigoeren meer positief te stemmen over het bestaan van de universele rechten van de mens. De Oeigoeren reageren mild op onze westerse tekstuele sprookjes.

Doch niet alles is een sprookje: banken bijvoorbeeld hebben wel degelijk bijlagen in hun archief met namen van mensen in bepaalde landen waarmee ze geen zaken mogen doen, bijvoorbeeld als gevolg van sancties van de nederlandse en europese overheid waaraan de banken moeten voldoen op straffe van forse boetes. Zoals je onlangs hebt kunnen meemaken zijn het gauw sancties van grote geografische gebieden als gevolg van de omvang van de economische systemen tegenwoordig. Economische sancties van een land Luxemburg tegen pakweg Italieje zetten weinig zoden aan de dijk.

Sinds een jaar ongeveer heb ik opponenten wiens namen ik ook wel graag op de bijlagen in het archief van mijn bank in Nederland wil zien staan. Zij hebben het volste begrip dat in andere landen dan in Nederland de eed van Hippocrates niet wordt nageleefd zoals algemeen gebruikelijk in Nederland zelf. Een storende vorm van “cultuurrelativisme” die ik graag bestraft zie met opneming van hun namen in de bijlagen van mijn bank in Nederland.

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op de eed van Hippocrates en de eenheid van tijd en plaats

  1. Dhyan zegt:

    EED VAN HIPPOCRATES
    Het is in deze context van het openstellen van de school voor externe leerlingen dat althans het eerste gedeelte van de zogenoemde eed van Hippocrates dient gelezen te worden. Het gold als een contract waarin de door de niet tot de familie behorende leerlingen te bieden morele en financiële garanties ten overstaan van hun leermeester werden vastgelegd. Enkel zij dienden de eed af te leggen. De leerling betaalde het studiegeld en verbond zich ertoe, indien nodig, in de materiële behoeften van de leermeester te voorzien. In ruil genoot hij een medische opleiding en mocht hij die gratis aan zijn zoon/zonen doorgeven. Het eerste deel van de eed had dus vooral de bedoeling de belangen en privileges van de familie van de Asclepiaden te vrijwaren op het moment dat de school werd opengesteld voor externe leerlingen.

  2. Dhyan zegt:

    EED VAN HIPPOCRATES
    Het is in deze context van het openstellen van de school voor externe leerlingen dat althans het eerste gedeelte van de zogenoemde eed van Hippocrates dient gelezen te worden. Het gold als een contract waarin de door de niet tot de familie behorende leerlingen te bieden morele en financiële garanties ten overstaan van hun leermeester werden vastgelegd. Enkel zij dienden de eed af te leggen. De leerling betaalde het studiegeld en verbond zich ertoe, indien nodig, in de materiële behoeften van de leermeester te voorzien. In ruil genoot hij een medische opleiding en mocht hij die gratis aan zijn zoon/zonen doorgeven. Het eerste deel van de eed had dus vooral de bedoeling de belangen en privileges van de familie van de Asclepiaden te vrijwaren op het moment dat de school werd opengesteld voor externe leerlingen.

    Ik zie geen verband met wat je wilt zeggen.

    • een zeer bijzondere reactie Dhyan, ik zie ook geen verband met wat ik wil zeggen. Maar misschien wil jij iets zeggen, bijvoorbeeld dat er ook nog een eerste deel van de eed van Hippocrates bestaat. Dank daarvoor, ik wist dat niet.

  3. Dhyan zegt:

    Ik wilde alleen maar de betweter uithangen, ik zag het verband niet met de eed van Hippocrates.

    Dit is het eerste deel, over het tweede deel gaat het volgende:

    Het tweede gedeelte van de eed bevat de essentie van de plichten van de arts tegenover zijn patiënt en diens entourage. Het is duidelijk dat deze regels van medische ethiek voor alle artsen, de meester, zijn zonen en ook de andere leerlingen, golden. Vandaar dat deze eed later door alle artsen diende te worden afgelegd.

  4. Dhyan zegt:

    Er is zoiets als een individueel beleefde, een collectief gedeelde en een universele waarheid. we vechten elkaar de tent uit voor het gelijk van de individueel beleefde waarheid. De collectief gedeelde waarheid in bijvoorbeeld die van Noord Vietnam is dat al het goede dat hen overkomt afkomstig is van de grote leider en de universele waarheid is datgene wat wij allen, zonder enig onderscheid zijn. Dus feitelijk zouden wij allen op weg moeten zijn naar de universele waarheid en dus op zoek moeten zijn naar hetgeen waarin wij niet van elkaar verschillen.

  5. ik heb een voorstel Dhyan. In je eerste reactie stel je te begrijpen wat ik wil zeggen. In je laatste reactie hou je een betoog dat geheel voorbij gaat aan wat ik wil zeggen.

    Als jij nu eens zelf een blog begint waarop je je betweterij bedrijft , zal ik je daar niet komen bezoeken want voor betweterij is maar een persoon nodig. En zo bewaar ik mijn blog voor de dialoog waar twee mensen voor nodig zijn. Deal?

  6. Dhyan zegt:

    Het is omgekeerd, ik begrijp de relatie niet van wat je schrijft omtrent waarheid met de eed van Hippocrates, dus die eed haal ik aan. Benieuwd als je bent naar een ander deel van deze eed haal ik die ook aan. Vervolgens heb ik wel gedachten over datgene waarover je het hebt namelijk waarheid en daarover gaf ik je mijn mening. Maar ik zal je maar niet meer komen bezoeken als je alleenheerser wilt zijn in je betweterigheid. Ik vond het nogal zielig voor je dat hier niemand reageert maar je kunt je prima redden blijkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s