mijn machine (2)

internetbankieren vanaf je eigen huis is een ontwikkeling die ook voordelen biedt voor jou als klant. Je hoeft niet bij weer en wind naar je bankfiliaal en je maakt je rekeningen over bij je eigen centrale verwarming.

Ook goedkoper, door deze technologie dalen de produktiekosten van het produkt “bankzaken”

Logisch, want je bent je eige bankmedewerker geworden als je thuis bankiert en de medewerkster op het filiaal kan worden ontslagen.

De bankmachine vereist wel dat je thuis de zaak niet flikt en stelt allerlei eisen aan jou opdat je niet je eigen oplichter bent. Tegelijkertijd moet de bankmedewerkster in het filiaal, de mederwerkster die nog niet is ontslagen, ook dezelfde vragen van de bankmachine beantwoorden, en zij vraagt aan jou, aan de klant jouw wachtwoord, voordat ze antwoord kan geven op jouw vraag aan haar.

Je hoeft dus helemaal geen vertrouwen meer te hebben in haar, je moet vertrouwen hebben in de bankmachine.

Ik vind dit geen goede ontwikkeling, we moeten proberen de robotisering in eigen hand te houden, niet klakkeloos accepteren wat technisch mogelijk is, maar bewust bepaalde technologische ontwikkelingen verwelkomen en andere juist niet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op mijn machine (2)

  1. Je moet vertrouwen hebben in de bankmachine, die machine wordt natuurlijk aangestuurd door een mens, maar dat is niet de medewerkster die jij kende van de bank en zij weet ook niet meer wie het wel is.

  2. Ximaar zegt:

    Ik heb industrieel geautomatiseerd in o.m staalfabrieken. Het apparaat dat wij plaatsten verving circa 8 fabrieksarbeiders. Voor hen was het gevaarlijk werk, ze liepen rond in stugge pakken tegen de hitte. Onze installatie bespaarde ook flink wat energie en de uitstoot verminderde flink. Daarbij ging de productie omhoog. Er kwam ook 1 persoon voor terug, omdat machines onderhoud hebben en er dingen stuk kunnen gaan. Die persoon had een iets hogere opleiding. De installatie waar ook mensen voor nodig waren om die bouwen en te installeren, verdiende zich erg snel terug. Met dergelijke automatisering heb ik geen moeite.

    Ik heb echter ook een andere fabriek geautomatiseerd, waar bij Tata/Hoogovens circa 8 personen werkten. Door voorwaardes van klant werd het een fabriek die door 1 persoon bedient kon worden. Die moest ’s ochtends de knop start in drukken en aan het eind van de dag stop. Had de hele dag niets te doen, omdat de fabriek problemen zelf oploste. Die automatisering had best een tandje minder gemogen, zodat de enge bedieningspersoon iets meer te doen zou hebben.

  3. @Ximaar: je geeft twee prachtige voorbeelden uit de praktijk die mijn verhaal onderschrijven. Vanwege de reden dat werk een mens nog steeds veel zingeving biedt. Daarnaast:is de ontvanger van toeslag voor kinderopvang minder in staat de overheid voorwaarden stellen dan de klant van TataSteel aan TataSteel.
    In de Kamerdebatten de afgelopen dagen wordt voor hen een telefoonnummer en een gezicht gevraagd..
    Ik besef dat dit een heel dure vraag is, omdat het toeslagenstelsel al in verre mate geautomatiseerd is en die is nauwelijks terug te draaien, het gaat om honderdduizenden beslissingen per maand. Een ambtenaar doet er per klant met klacht gemiddeld 35 uur over om de kwestie te onderzoeken/af te handelen, dat aantal uren was eerder ingeschat op twintig. Ingeschat. Door deskundigen denk ik, maar die waren al grotendeels vervangen door de robot, dus je kunt het die deskundige ook niet echt kwalijk nemen, de robot mist deze deskundigheid, bijna per definitie, hoewel er steeds meer “lerend” worden.

    De chef, de mens die de deskungen en de robot aanstuurt moet goed nadenken hoe de deskundigheid en het plezier in werk in stand te houden en te verdedigen.

  4. Mack zegt:

    Technologische vooruitgang: ik erger me nog steeds aan het feit dat als ik de tv aanzet dat het seconden lang duurt voor er iets gebeurt. Dat was 30 jaar geleden een stuk sneller.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s