Van seksslavin naar godin

Van schoenpoetser naar miljonair. Wie wil dat niet? Ik denk dat zij*) dat ook wil, maar zou zij weten dat een schoenpoetser in de Derde Wereld al best een modaal inkomen scoort? Natuurlijk, de schoenpoetser zit bijna op de grond terwijl hij de Klant, zijn krantje lezend, bedient die hoog boven hem uittorent. Of haar klant, ik heb ook wel eens een vrouwelijke schoenpoetser gehad maar de kwaliteit van haar werk liet te wensen over.

Van seksslavin tot godin is een prachtig essay van Tessa Leuwsha in de Groene van 6 augustus 2020. Op basis van het boek van Buru-tetralogie van Pramoedya Ananta Toer. Het gaat over het waargebeurde verhaal over Minke, Minke trouwt Annelies, dochter van een hollandse meneer Mellema en zijn seksslavin njai Ontosoroh, die op haar veertiende door haar vader aan de hollandse meneer Mellema is verkocht. Een en ander speelt zich af rond het jaar 1900 in Indonezieje.

Als meneer Mellema terug is in Nederland, laat hij zijn dochter Annelies tegen haar wil naar Nederland komen. Aan boord kwijnt zij weg van verdriet en sterft kort daarna. Er blijkt opzet in het spel door de wettelijke echtgenote van Mellema, Annelies was wettige erfgename van de welvarende boerderij Buitenzorg op Java.

Het verhaal in de Groene is helemaal politiek korrekt, het schema klopt:

-Mellema is wit

-de vrouw van Mellema is wit

-de njai is vrouw is niet wit maar verkocht door haar vader en die is man

Het schema is, vrouw en niet-wit betekent slachtoffer, wit is dader, ook als wit een vrouw is en al zeker als het een vrouw is van een witte man zoals Mellema.

Mag ik hierover vragen stellen? Ik ben bang van niet want ik ben een witte man. En als mijn niet-witte echtgenote daarover vragen wil stellen? Ook zij niet, zij is per definitie slachtoffer van de witte man. Zij kan nooit uitgroeien tot een godin zoals njai Ontosoroh.

Terwijl zij dat al is volgens mij.

*) onder zij kan ik veel konkrete namen geven, maar daar heb ik geen zin in, ik bedoel de gemiddelde westerse feminist, niet Elma Drayer zijnde of daarop lijkend.

Rectificatie 28 juli: hierboven schrijf ik dat eea een waargebeurd verhaal is, dit is niet juist, ik ontdek net dat het een verhaal in een romancyclus is , van de hand van Pramoedyua Ananta Toer, oorspronkelijk getiteld Jejak Langkah, in het duits: “Spur der Schritte”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Van seksslavin naar godin

  1. KEES (PACO) zegt:

    Kan dat eigenlijk nog wel in deze tijd? Witte man zijn? Geeft dat niet een té positief beeld? Wordt dat niet teveel met positiviteit geassocieerd?

  2. Mark zegt:

    Theo Maassen legde een tijdje terug de vinger erg goed op deze zere plek: https://www.dumpert.nl/item/7976057_5a9452d2

  3. Dhyan zegt:

    Ze hebben de pakken van Uncle Ben’s rijst uit de schappen gehaald. Er staat een zwarte man op. Het moet niet gekker worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s