pesten en omstreken

Kathleen stipt in haar blog: en nu even over de jongens praten, terecht aan dat er jongens zijn in de groep die zich gedwongen voelen om mee te doen. Omdat ze anders door de groep van hun “vrienden” worden uitgesloten. Dit verloopt iets anders dan bij een groepje meiden. Als het goed is, wordt dat in de loop van mijn verhaal hierna duidelijk.

Eea heet pestgedrag en komt zeker ook voor in groepen van meisjes. Pestgedrag wordt heel vaak gerelateerd aan de middelbare school, dus na de basisschool, ook door mij.

Ik val maar met de deur in huis, wat doe je als jouw zoon (geen rood haar) op de vwo wordt gepest?

  • zeg je: sla dan keihard terug!
  • doe alsof er niks gebeurd is!
  • we zoeken een andere school voor jou
  • we gaan samen praten met je klasseleraar/vertrouwenspersoon

Uit ervaring dichtbij wordt vaak als eerste stap stap vier geprobeerd, maar die stap is vaak ook niet werkend. Dat is niet omdat de vertrouwenspersoon niet competent is, maar omdat het een heel erg moeilijk probleem is omdat de “verdachten” nog niet tot rede vatbaar zijn.

Kleine Atlas reageerde op het blog van Kathleen en gaf een link naar een artikel in de Standaard waarin een meisje klaagde over de kledingnormen op haar school. de betreffende journalist meldde dat die meiden vooral op die leeftijd (10 -15 jaar ) bezig zijn om hun identiteit te ontdekken.

Ik geloof dat wel maar ik denk dat ze ook zoeken naar hun plek in de hiearchie van de meiden op hun school, wat hopelijk niet hetzelfde is. Ik ben bang dat de fraaiste wint en ze wil haar gaven dus wel laten zien en maakt bezwaar als ze een burka moet dragen. In het artikel i de Standaard lijkt dat ze vooral een strijd voert met de jongens. Ik vind dat een vorm van girlpower onterecht.

Het verbaasde me dan ook niet dat de meid die in de Standaard werd geinterviewd ook werd gefotografeerd en ze had geen rood haar en ook geen hazelip. Behalve dat ze op school bezig was met haar talenkennis, wis- en scheikunde was ze ook bezig met haar waarde op de huwelijksmarkt, opdat ze de wiskunde helemaal niet nodig heeft voor haar toekomst. Dit bedoel ik niet kwaadaardig, want ik las het boek van Hannah van Binsbergen: Harpie.

Waar ik me over verbaas is dat Kleine Atlas dit allemaal niet door heeft. Ik denk dat Kleine Atlas vrouw is, zeker weten doe ik dat niet, op de een of andere manier ondersteunt zij het man- bashen van de scholier in het artikel van de Standaard, terwijl die scholier vooral zich afzet tegen haar seksegenoten die rood haar hebben of een hazelip.

Ik heb geen foto van Kleine Altlas, maar ik konkludeer dat hij (dit is een grapje, niet ik maar Kleine Atlas suggereert geslachtloos te zijn) er ook mag wezen en dat ie geen rood haar heeft.

Dit is ook een verwijzing naar het ontbreken van onderlinge solidariteit tussen vrouwen, waardoor het ook logisch wordt dat vrouwen van vijftig jaar en ouder vaker lijden aan de geinternaliseerde vrouwenhaat: de schrijfster van Harpie is drie-en twintig en zij verzet zich nog tot het uiterste.

Kathleen reageert op Kleine Altlas, goed dat je de school erbij betrekt, en ze volstaat daarmee, zonder in te gaan op de -in mijn ogen- wezenlijke details.

Daarom ga ik nog even door, over: “en nu even over de jongens praten.”

Bij de jongens gebeurt iets vergelijkbaars. Rene Girard, niet lang geleden overleden noemt het “het mimetisch verlangen” Zie ook mijn blog van 24 juli 2016 en 26 juli 2016

De blijkbaar niet te onderdrukken neiging om binnen een groep naar jouw plaats in de hiearchie te zoeken is, zo lijkt, onuitroerbaar. Volgens Rinee Grard gebeurt dat op een wijze die niets met de ratio heeft te maken, en is eea al in de creche, hoe schrijf je dat, waar te nemen. Ik dwaal af.

Bij jongens op de middelbare school gaat het erom wie de leider is van dat schooljaar in de tweede klas. Een potensjeel leider in klas 2a moet eerst leider zijn in klas 2A voordat hij het gevecht kan aangaan met de potensjeel leider van klas 2B, 2C en 2D.

Om de pikorde in klas 2A te bepalen, daarvoor dient het pesten. een gewone (niet met rood haar) jongen in de klas 2A kan dan kiezen uit twee wegen:

  • meedoen met het pesten van de roodharige
  • het spelen van de rol van klokkenluider, met het gevaar dat hij de rol van de roodharige al snel overneemt.

Voor roodharige mag je ook invullen moslim, jood, belangrijk is dat het een minderheid is. Je mag het ook lezen als de jood in een groep met meer moslims, of als een witte in een groep moslims. Op dit punt bestrijd ik dus de mening van Rene Girard dat eea geen ratio als basis heeft, ik verwijs naar mijn blog: “de liberaal humanist kan wel tot tien tellen” datum 16 december 2020

Deze rationele basis, het tot tien kunnen tellen, vier is meer dan een, is voor mij nog niet persee een voldoende morele basis.

Na mijn middelbare school ging ik naar het hoger technisch onderwijs, alleen maar jongens in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. Twee surinamers en een jood in onze klas. De jood was een klein, 1.60 meter, onooglijk tiepe. Wel intelligent en in het bezit van humor, bij gym werd hij als laatste toegevoegd aan partij a of b, anders dan ik

Had wel een erg mooie vriendin, een kop groter dan hij, neem van mij even aan dat ik daar kijk op heb, en hij was gedurende vier jaar lang een van de leiders in onze klas, hoofdredacteur van ons schoolblad, ik mag hem zeer.

Het is daarom dat ook ik het pesten vooral koppel aan de middelbare school en dat op juist die leeftijd de meiden en de jongens moeten worden opgevoed, hetgeen niet gemakkelijk is omdat ze nauwelijks ontvankelijk zijn voor de rede.

En het belgische blad de Standaard mag van mij daarbij ook helpen, in plaats van geile plaatjes te publiceren van meiden die geen rood haar hebben of een hazelip

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s