liberaal humanisme en pannenkoeken bakken

De buurvrouw D. van Thomas Pannenkoek vertelde Thomas dat ze wat aan haar gezicht gaat laten doen. Eigenlijk is dit een heel bijzondere aankondiging. Maar misschien is Thomas een heel bijzondere man en hoopt zij op een originele reaktie van hem.

Helaas moet ze konstateren dat Thomas precies zegt wat al veel meer mensen opmerkten, Thomas antwoordde volgens de normen van de gemeenschap van hen beiden. Thomas valt zichzelf ook tegen en hij vervalt vervolgens in een zelfkritische bui waarbij hij zich als individuele persoon tentoonstelt, een tijdje geleden geheel vrij en goed geboren en in staat een ongebonden en aangename reaktie te geven op de aankondiging van buurvrouw D. die iets aan haar gezicht gaat laten veranderen. Heel logisch is dat hij zich ook verdedigt met de filosoof Kant van de Verlichting: dat de bedoelingen van zijn opmerkingen goed zijn.

Het overgrote deel van de reageerders op het verhaal van Thomas haken aan binnen dit raamwerk van het liberaal humanisme; de goede bedoelingen van Thomas en die van buurvrouw D in het bijzonder. Een enkele reageerder zoals mrs. Brubeck rept over de normen die de gemeenschap stelt en die zij niet altijd pikt. De maatschappij of liever kleiner: de gemeenschap waarin Thomas en zijn buurvrouw schrijven de reaktie van Thomas voor. En Belgen moeten dat meer omfloerst uitdragen dan Nederlanders.

 

Reagerend op de reageerders weigert Thomas speels de veren in zijn reet gestoken en hij ontwijkt de kritiek daar waar hij de normen van zijn gemeenschap niet ziet en zijn rol daarin. Hij trekt zich echt wel de kritiek van buurvrouw D. aan, maar heel erg persoonlijk en ziet zich zelf niet als onderdaan van hun beider gemeenschap, hij is een uniek element, een geheel origineel en authentiek zelfdenkend wezen.

Buurvrouw D. stelde volgens mij een belangrijke vraag. De in totaal eenenvijftig reakties waarvan twintig van Thomas op de reageerders bleven vooral steken in particuliere oprispingen van individuele, goed geboren vrije exemplaren van de mensheid. Als meelezer ben ik teleurgesteld, ik denk dat buurvrouw D. ook teleurgesteld is. Ze gaat haar beslissing dat ze iets aan haar gezicht gaat laten doen niet meer aankondigen, omdat ze het antwoord al kent. Zij kent en erkent haar gemeenschap met haar normen en ze laat daarom iets aan haar gezicht doen omdat haar gemeenschap dat van haar vraagt.

Ze hoopte heel even dat Thomas geen lid van haar gemeenschap zou zijn.

Ik kan Thomas jullie aanraden, hij kan goed schrijven over reeele situaties.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op liberaal humanisme en pannenkoeken bakken

  1. Ik word stil. Was dat al, maar ben het nu nog meer. Mijn stoel schuifelt achteruit en ik licht mijn dichterlijk gat om te salueren voor dit mooi logje. Mooi, Jan, dank je wel.

    Om even verder te breien op je conclusie wat D. betreft. Als ze haar gezicht laat behandelen (en het zal gebeuren, want ze worstelt er al veel te lang mee) is het niet om de gemeenschap te plezieren, maar puur om zichzelf beter te voelen. Zoiets kan ik enkel maar toejuichen.

  2. Voor Thomas, Loes van Loessoep, Mrs.Brubeck en Bentenge

    Vooraf: Kim van Kooten heeft in 2015 met Pauline Barendregt, haar echte naam, het boek geschreven Lieveling. Het gaat om een waardgebeurd verhaal van een jong meisje dat door haar stiefvader wordt misbruikt. Pauline met Kim van Kooten die het verhaal opschrijft, stelt zich niet als slachtoffer op.
    Dit nu is een groot probleem voor de liberaal humanist, een liberaal humanist die niet meer kan dan medelijden, maar dan moet het slachtoffer wel even meewerken hoor! Als het slachtoffer vervolgens een grote bek opzet, verlies je mijn medelijden, zo sociaal is de liberaal humanist.

    Een liberaal humanist denkt niet aan het werkwoord medestrijden, want dan moet hij een standpunt innemen: of voor Gandalf of voor Appelvrouw.

    Tegen wie moet de reageerder van het verhaal van Pauline dan strijden? Tegen de stiefvader? Die is al dood, Pauline strijdt tegen de groep die het handelen van haar stiefvader mogelijk maakte, haar moeder en de bosjes verkeerde mannen die beweren dat Pauline het er zelf naar heeft gemaakt. Voor Thomas bestaat die groep niet, er bestaan alleen individuen, bij die stiefvader daar zat heel privee een steekje los, als een soort medische individuele afwijking want eerst was hij ook goed en gelijkwaardig geboren als ik Thomas. Daarom is het ook denkbaar dat de stiefvader mijn -die van Thomas- medelijden ontvangt.

    Zoals Adolf Eichmann als individueel monster werd weggezet bij zijn veroordeling in Israel, en niet als radertje is een systeem zoas Hannah Arendt veronderstelde. Daarmee ontlastte de goegemeent zichzelf simpel van een zekere medeverantwoordelijkheid als mededader.

    Thomas noem ik even de woordvoerder van de groep. Dit is duidelijk een titel van mij, want Thomas erkent niet dat hij lid is van welke groep dan ook, hij is autonoom, goed en gelijkwaardig geboren net als de stiefvader van Pauline. En is zeker geen lid van de groep liberaal humanisten die een slechte naam hebben bij mij jan krosenbrink. (dat valt overigens wel mee, ik was zelf tot ongeveer 2014 liberaal humanist en masochist ben ik nog steeds niet).

    Al met al wordt het erg begrijpelijk dat thomas mijn kritiek op het liberaal humanisme nogal persoonlijk opvat. Extreem persoonlijk, hij kan het niet delen met zijn groep want die groep erkent hij niet, hij moet het van zijn eigen helemaal alleen trekken, en dat lukt alleen maar door de luiken dicht te gooien.

    Dit neem ik Mrs Brubeck en Bentenge ook kwalijk.

    Liet eerder Mrs Brubeck blijken dat ze het bestaan van de dwingende groepsnorm erkende, en dus het bestaan van de groep, waar ze soms tegenin gaat zelfs, waarvoor ik haar een veer in haar reet plaatste, komt ze nu niet verder om zich met Thomas medeslachtoffer te voelen van mij, in een afgesloten ruimte die niet bekritiseerbaar is voor mij. Een tegenvaller.

    Iets dergelijks geldt Bentenge, in zijn reaktie op Rob Alberts waardeert hij mijn andere kijk op de zaak, hetgeen hem persoonlijk helpt, zo schrijft hij. Toch moet hij nu op een of andere manier kiezen voor het slachtoffer Thomas. Ik zei al: een liberaal humanist kan alleen maar kiezen voor het slachtoffer, de vraag is welke van de twee individuen, want de groep bestaat niet. Doe je best Bentenge!

    Dan over de medische problemen van Thomas en die van Rob Alberts.

    Die van Thomas zijn zodanig uit de lucht komen vallen dat er voor de reageerders weinig meer mogelijk is dan medelijden. Thomas schrijft zo nu en dan over zijn ervaringen met verschillende leden van de medische wereld, soms heel erg prima soms heel erg teleurstellend. Voor mij als reageerder is niet meer mogelijk dan het betreuren van de stand van de medische kennis op dit moment in Belgieje. Maar dat is een opmerking waar Thomas nu niet veel aan heeft. Wat ik hiermee beweer, ik kan in deze zaak moeilijk meer medestrijden. Dat ligt al anders bij het openhartige verhaal van Rob Alberts. Dat is veel meer een maatschappelijke kwaal, waar Frank Koerselmans zinnige dingen over heeft gezegd.

    Tenslotte: Appelvrouw neemt niet het standpunt in van slachtoffer, netzomin als Pauline. Ook Appelvrouw spreekt groepen aan, waaronder de groep van Thomas, die even geprobeerd heeft Gandalf te kiezen als het slachtoffer, en nu Appelvrouw als slachtoffer, maar nog geen afstand heeft genomen van het ontkennen lid te zijn van een liberaal humanistische groep. Een groep waarvan de leden in principe niet in staat zijn tot iets wat je zou kunnen noemen als: solidair zijn. Ze komen nooit verder dan: leven en laten leven, jij hebt jouw probleem, ik het mijne, doe je best doe ik ook en daar blijft het bij.

Laat een reactie achter op jankrosenbrink Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s