ook wel echte liefde hoor

in het dorp van vijftienduizend inwoners waar ik opgroeide, waren twee bioscopen. Mijn tekenleraar haalde me over lid te worden van de FILMLIGA, een groep mensen die probeerde ook de betere films naar het dorp te halen. Le Bonheur van Agnes Varda maakte veel indruk op mij. Toch ben ik nooit een bioscoopganger geworden, wat je moest zien zag ik wel in de jaren zestig en zeventig. De musical The West Side Story vond ik prachtig. In het Filmhuis zag ik zo nu en dan een linkse zwart-wit film die regelmatig brak.

Noveciento , voor het grote publiek in de Stadsschouwburg in twee afleveringen, een verschrikkelijke film. Ik was in de pauze bijna op een stoel gaan staan om uit te leggen waaarom het een slechte commersjeele film is.

Achteraf denk ik dat ik ook zo weinig films zag omdat ik ze zelf iets anders zou maken. Maar daar kwam het niet van. Fassbinder, duitser, die kon het!

Op Eurochannel zie ik tegenwoordig soms een oudere film die de moeite waard is, een franse film over de commune van Parijs. Ook wel hedendaagse tv-series over de vervlogen tijden. Wat me daarbij opvalt dat de duitsers het niet kunnen. Een volstrekt onmogelijk plot, je verzint het niet, maar met veel bedachtzaam starende acteurs die het voor de kijker toch aannemelijk maken. Niet dus.

Geef mij maar de italianen, een prachtige serie met van dik hout zaagt men planken: de geheimen van Borgo Larici. Een goede vrouw van lage afkomst (gvla) en een slechte vrouw uit hogere kringen, een slechte man uit hogere kringen  en een goede man uit hogere kringen.(gmuhk). Deze laatste redt de (gvla) van de dood door een heel duur medicijn te regelen. Zij is hem diep dankbaar. Dan vraagt ze wat het hem heeft gekost. Ik heb al mijn aandelen van de fabriek daarvoor aan mijn grootvader gegeven.

Dat had ze niet gewild, dan ¨was ik liever dood gegaan¨. ¨Dan was ik ook gestorven¨ antwoordt hij adrem en politiek korrekt. Zij stuurt hem weg. Een prachtig staaltje om maar niet bij hem in het krijt te staan. Ze draait later bij natuurlijk, dus is het een prachtig staaltje van incasseren.

Voor de romantici onder ons: er komt in de serie ook echte liefde voor hoor!

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

4 reacties op ook wel echte liefde hoor

  1. Appelvrouw zegt:

    Pakweg 30 jaar geleden was ik wel geboeid door de film Mon Oncle van Jacques Tati.
    Echte liefde was tussen een jongen uit de grote schijnwereld, en een maffe oom.

    “Echte liefde”
    Doe mij maar wat ellende en vooral geen “happy end”, zo’n dooddoener.
    Zat jij zo’n film ook technisch te bekijken? Of was het het verhaal wat je anders zou maken?

    Ik woon met een man die werkt bij de tv als editor en cameraman, eerder maakte hij ook docu’s en filmpjes. Eerder werkte hij ook aan huis, heb een paar keer het hele proces meegelopen/en gekeken.
    Hij kan niet gewoon naar een willekeurige uitzending kijken zonder zijn achtergrondkennis over regie en techniek. Ik zeg wel eens dat hij technisch kijkt.

  2. als ik jouw film tegenkom, let ik goed op.
    Ja, ”echte liefde” ik zal over een aantal blogs nader uiteenzetten hoe dat eruit kan zien in deze italiaanse tv-serie ”de geheimen van Borgo Larici” .

    Een poging nu is ”onbaatzuchtige liefde” maar wat is dat dan als zij geen baat heeft bij de vrijpartij? Ok, dan ´gelijkwaardige baat´ bij de liefde van en voor beide partijen. Maar wie bepaalt dat als we het hebben over een man en een vrouw? Is er een God in de buurt?
    Vanaf nu noem ik het ´´échte liefde, en denk dan ook aan de kanttekening van Appelvrouw.´´

    Ik kijk ook wel technisch, hoeveel percentage close-ups, zonder het probleem van overacting dit keer, waarvoor hulde, de hoofden zijn vaak op ware grootte, kleurschakeringen, prachtig sepia in dit geval, beeldritme, etc.

    Maar vooral kijk ik technisch naar de inhoud: in deze serie:

    – zeker een moord per aflevering,
    – drie keer per aflevering opgelegd bedrog, waarvan eentje verantwoordelijk en basis voor de moord in de volgende aflevering.
    – regelmatig het vinden van een geheim via een briefje in een ladenkast, Ipv een andere godsingreep, dit om eea een beetje logisch te breien
    – behalve het sterven van belangrijke figuren, ( in normale films sterven alleen maar tweederangscteurs in de bijrollen, want de echte hoofdrolspelers zijn daarvoor te duur) staan ook
    ´´ óverleden´´ weer op, verdwenen personen worden weer in de serie gehaald,als ze nodig zijn. Met weer een aanslag op die figuur binnen vier uur na de opstanding.

    Ik zei al, van dik hout zaagt men planken. Het lijkt me echt iets voor jou.

    Het speelt ongeveer in 1930. Opkomende indistriealisatie, textiel fabriek, opkomend socialisme. De manvrouw-verhouding krijgt veel aandacht en lijkt nog steeds aktueel, er is wel iets veranderd, maar niet heel veel.

  3. Appelvrouw zegt:

    Jan, wat een leuke uitgebreide reactie. Je inhoudslijstje heb ik 2 keer gelezen. En op you tube gezocht in de hoop een(deel van) de serie te vinden. Maar kan alleen tekst vinden. En dat heb ik niet nodig omdat jij er al over schrijft.
    Wat me aantrek is dat het zich afspeelt in de jaren 30 maar als ik het goed begrijp is het pas in 2014 gemaakt, of was toen de eerste uitzending…

    Man-vrouw verhouding- actueel:
    Het valt mij op dat veel dingen hetzelfde blijven, ondanks onze strijd, je ziet het al bij kinderen, dezelfde liedjes, dezelfde kinderstemmetjes, dezelfde manipulatie.
    Relaties tussen man en vrouw zullen nog lang dezelfde perikelen geven, misschien wel altijd, omdat we niet gelijk kunnen zijn, anders was er toch geen aantrekkingskracht tussen man en vrouw? Gelijkheid stompt af, volgens mij.

    Of de serie iets voor mij is zullen we nooit te weten komen, ik ben geen kijker. Zal nooit uit mezelf de tv aan zetten. Toen ik alleen woonde had er zelfs geen, daar droom ik nog vaak van.

    • Appelvrouw, inmiddels had ik er zelf ook over nagedacht, de film is inderdaad gemaakt in 2013, en zoals jij zegt, voor het eerst uitgezonden in 2014, dus we moeten het hebben over de verschillen in de mv-verhouding tussen 2013 en 2019. Dat de makers het -preciezer gezegd- in 1922 plaatsen is omdat zij vinden dat het door in die tijd te plaatsen, het makkelijker duidelijk te maken is van wat juist hetzelfde is nog steeds in 2013. Dat is de impliciete stelling van de makers: het is nog precies hetzelfde, alleen in 2013 allemaal meer gecamoufleerd, dus plaatsen we het in 1922 voor de duidelijkheid van de intriges en handelingen..

      Als ik dan nu als kijker weinig verschil zie tussen 2013 en nu 2019, is jouw konklusie ook helemaal terecht: er is in wezen van 1922 tot nu 2019 misschien helemaal niks veranderd.

      Iets minder pistooldoden, bloedige steekmoorden en vileine gifmoorden wellicht, dat is wellicht een vooruitgang, met wel de prijs van de onduidelijkheid nu.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s