de Maastunnel

daar heb ik een bijzondere relatie mee, dankzij mijn Volkswagen van destijds. Die was niet meer erg nieuw en had kuren. Op gezette tijden sloeg de motor af, zo van doe het zelf maar eens. Ging ik daarin berustend mee door tien minuten te wachten, startte ie weer als vanouds en vervolgden we onze reis. Ik probeerde een patroon te ontdekken in wanneer ie het voor gezien hield. Was het vooral bij dichte mist? Nee. Was het met wind tegen? Nee, juist niet, als de motor hard moest werken ging het juist goed. In ontspannende ogenblikken vooral, als ik gas terug nam was de kans groot dat ie zijn tien minuten rust pakte.

Ik heb geen claustrofobie maar heel veel keren dook ik de Maastunnel in met een behoorlijke spanning, ga ik zometeen beneden parkeren voor tien minuten? Afdalend maakte ik extra vaart maar vaak liet het verkeer dat niet toe en moest ik gas terugnemen. Mijn hoofd en mijn auto waren communicerende vaten: de motor van mijn auto ontspande, ik allesbehalve. Haal ik het laagste punt van de Maastunnel, waarna ik de motor weer kan aanspreken? Of sta ik zometeen naast mijn bolide in de Maastunnel het voorbijrazende verkeer tien vingers te laten zien, in de hoop dat men begrijpt dat ik over tien minuten ook weer rij? Het lijkt me een wanhopige hoop..

De Volkswagen en de Maastunnel hebben me nooit in de steek gelaten, ook geen tien minuten. Ik heb vaak overwogen de Willemsbrug te nemen om mijn probleem te omzeilen, maar dat vond ik een motie van wantrouwen en om.

Nu gaat de Maastunnel voor twee jaar dicht om te ontspannen. Ik gun hem dat. Ik rij met plezier om.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

