de spaanse keuken

Spanje is een heel mooi land. En groot ook. Ze vinden het zelf een beetje te groot, er zijn provincies die zich willen afsplitsen, niet toevallig de rijkste. Het moet toch mogelijk zijn om een beetje te dealen onder elkaar, ik roep ze daartoe op. Ik kijk regelmatig naar de spaanse tv. Opvallend veel programma’s die over de spaanse keuken gaan. Een tweeling die erg op elkaar lijkt kookt voor een publiek in de studio, soms mag iemand uit het publiek een beetje zout strooien op een onderdeel van het gerecht. Dan loopt er in een weids landschap een tiepe Swiebertje rond, hij stuit op een roedel varkens en eentje wordt soldaat gemaakt door de plaatselijke top-kok. Verder veel  zogenaamde van gewest tot gewest programma´s die steevast eindigen in een restaurant  met de plaatselijke gerechten waarbij vaak worstjes en kikker-erwten.

Die worstjes zijn overigens erg lekker, in de pauze van je fietstocht een bocadilla met chorizo of nog beter met twee blikjes ansjovis, en je kunt weer verder.

Economisch komen ze een beetje uit het dal, zou de aandacht op tv voor zoveel lekkernijen een rol spelen om de schaarste het hoofd te bieden?  Ik vraag het maar, want een andere verklaring heb ik nog niet. Of het is een demonstratie van de spaanse eetcultuur die aan de eenheid van het land bijdraagt?

Hoe dan ook, ik kijk met veel plezier naar het wedstrijdkookprogramma Masterchef op de spaanse zender TVE1. Een keiharde wedstrijd met jury-leden die geen moeite hebben om een kandidaat-chef kok af te branden tot op zijn of haar modieuze schoenen.

Er zijn ook groepsopdrachten, dus er wordt ook gewerkt aan de solidariteit tussen de kandidaten. Een heel mooie mix. Dit jaar viel ik wat laat in om het te volgen. Een maand geleden bespeurde ik een intieme relatie tussen een jury-lid en kandidaat M.. Dat mag eigenlijk niet, maar het kan natuurlijk ook liggen aan mijn beoordelingsvermogen.

Twee uitzendingen later bleek dat ik het helemaal mis had, de betreffende kandidaat M. heeft inmiddels een min of meer openlijke relatie met een andere chef-kok kandidaat J.. Beiden zitten ze in de finale vanavond, het is al bezig, maar bij mij begint de uitzending pas over anderhalf uur.

Mijn hypothese nu is dat kandidaat J. bereid is gevonden om de aandacht voor het jury-lid af te leiden, in ruil voor zijn winnende rol vanavond als Masterchef Spanje 2017.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op de spaanse keuken

  1. Stefania zegt:

    Ik zie dat je je geestelijk aan het voorbereiden bent voor je Ruta de la Plata.

    • Helemaal goed Stefania, het wordt overigens plan C, een rondje Castillieje, Madrid, Burgohondo Salamanca, Avila, Segovia, Madrid, huurfiets inleveren, dan met de bus naar Malaga. Ik kon voor de Ruta niet de fietsterughaalservice/bagagevervoer vinden, ook voor plan B van Salamanca naar Ronda, waar een mij bekende fietsenzaak zit bleek het moeilijk. Plan C is wellicht minder pittig dan La Ruta.

Geef een reactie

