Olga en haar PTT

Telefoonmaatschappijen zijn boeven. De grootste boef Carlos Slim van Movistar probeerde onze KPN op te kopen. Dat werd verijdeld door Peter Wakkie, ook een boef, zit nu even vast in Spanje. Boeven kun je met boeven vangen. Twee van die maatschappijen zijn aktief in Nicaragua, elk heeft zijn eigen net voor de mobiele telefoon. Bel je met de plaatselijke PTT naar Movistar, dan ben je binnen een minuut je prepaid saldo kwijt. En omgekeerd.

Loonbelasting wordt in dit land niet geheven, je kunt stellen dat Carlos Slim (mexicaan) de loonbelasting heft in Nicaragua. Hij int zonder tegenprestatie miljoenen van Jan met de Pet. Van de landelijk geheven inkomstenbelasting voor bedrijven wordt onderwijs en de gezondheidszorg georganiseerd. Dat doet Carlos Slim dus niet, maar als hij op bezoek komt in Nicaragua, doet ie altijd een bakkie met onze president. Claro, de concurrent, voortgekomen uit de nationale PTT, ook haar directeur komt op bezoek bij onze president, maar dat was al van oudsher zo.

Ik heb een internet kontrakt bij Claro. Vijf giga capaciteit per maand en als het tussentijds op is, vervalt de snelheid tot het minimum, en dat is erg laag. Steeds vaker, ook omdat ik vaker videoos van geenstijl bekijk, maar ook omdat mijn buurmeisje Eveling eea download, zit ik vaak op een houtje te bijten totdat de nieuw maand aanbreekt.

Een reden om mijn kontrakt te upgraden tot meer capaciteit. Ik ga naar ons PTT filiaal. Olga begrijpt mijn probleem, heeft als oplossing een ander kontrakt, 10 dollar meer per maand, maar ook een verdubbeling van de capaciteit tot 10 Giga. Dat wil ik wel. Dan begint Olga op een briefje te schrijven, geeft mij het briefje en ik lees: ga naar de kassa om je laatste maand te betalen, ga naar Gioconda de onderdirecteur en zeg haar dat je je huidige kontrakt wilt opzeggen omdat de snelheid te laag is.

Ik kijk Olga aan, ze wijst op een zwart apparaatje op haar bureau met een rood lampje. Ik kijk haar aan alsof ik geen lampje zie branden en zeg haar: ´´ik begrijp het niet.´´

´´Dat geeft niet´´ zegt ze , ´´ga naar de kassa´´

Ik ga naar de kassa, sta daar maar net om op mijn beurt te wachten, komt Olga naast me staan, ze legt uit: ik kan jou een nieuw kontrakt verkopen voor 10 dollar per maand extra en ook 5 Giga extra, maar Gioconda kan jou datzelfde kontrakt verkopen met 50% korting, dat mag ik jou niet vertellen, en dat zwarte apparaatje is een microfoon van de direkteur, vandaar mijn briefje.

Ik ga naar het kantoor van Gioconda, de onderdirekteur, vertel haar dat ik mijn kontrakt wil beeindigen want te weinig snelheid. Ze vraagt uitdrukkelijk of ik mijn kontrakt wil stoppen, ik bevestig dat uitdrukkelijk. Dan zegt ze dat ze niks aan die snelheid kan doen maar dat ze me wel een nieuw kontrakt kan aanbieden met 10 G capaciteit met 50% korting, dat komt dan op 17 dollar per maand. Nu heb ik 5 G capaciteit voor 24 dollar. Doe maar zeg ik, dat lijkt me een goed plan.

Gioconda heeft ongeveer twintig minuten nodig voor het nieuwe kontrakt, ik ontdek in die tijd dat ook zij een zwart apparaatje heeft met een rood lampje, ik besluit haar geen avances te maken hoewel ik haar naam mooier vind dan die van Olga. Voordat ik de straat op ga, ga ik langs Olga en druk stilzwijgend haar hand tussen mijn handen en verlaat het pand.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

