het bijleggen van een geschil

‘Dan is het nu dus klaar’. Het lijkt op een bezwering, dus niet op een voorstel als: zullen we afspreken dat het nu klaar is?

De stelligheid in je bezwering, een pleidooi is het niet, verraadt een soort angst om een pleidooi te houden, vanwaar die angst? Misschien zit het zo in elkaar: een pleidooi gaat uit van de veronderstelling dat ik dezelfde normen en waarden heb als jij. Je vreest dat dat niet het geval is en daarom hou je geen pleidooi. Zo kan ik het begrijpen, en je hebt gelijk, mijn normen hoe je met een vriendin omgaat verschilt met die van jou waarmee je met een vriend omgaat. Maar mijn begrip overstijgt niet het begrip dat ik heb voor een kettingroker, dat is ook een verslaving, net als eigenliefde.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

