creditcard doorgeknipt

voor mijn ogen, en public door bankdirecteur M.

Ik kreeg een smsje van mijn bank dat mijn card gereed lag om af te halen. Per ongeluk wiste ik het smsje, maar ging naar mijn vaste bankfiliaal met de mededeling dat er een card voor me klaar ligt. Ik heb een debitcard bij mijn bank, en ik zag dat die inmiddels was verlopen en dacht dat er nu een nieuwe debitcard voor me klaarligt. Dat was niet het geval, er lag een creditcard voor me klaar.

Ik meldde meteen dat ik die niet hoefde, maar dat ik wel een nieuwe debitcard wilde, dat kon geregeld worden binnen een week. Dat gebeurde ook prima. Tussentijds kwamen er nog wel smsjes binnen dat er ook een creditcard klaar ligt. En een telefoontje, ik vroeg de dame vriendelijk die creditcard te vernietigen, want die heb ik niet aangevrragd en wil die ook niet hebben. Een week later een telefoontje van een man dat er een creditcard op mij zit te wachten. Ik was minder diplomatiek dit keer en vroeg hem zeer nadrukkelijk die kaart te vernietigen.

Vandaag een smsje dat er een creditcard klaar ligt voor mij op mijn bankfiliaal. Ik bedacht een plan, er zijn twee mogelijkheden, ik ontvang die creditcard en vernietig hem voor de ogen van het personeel of ik vraag het personeel die creditcard voor mijn ogen te vernietigen. Ik had geen schaar bij me en besloot tot mogelijkheid twee als de beste strategie.

Bij de bankservice was het druk maar A. informeerde waarvoor ze mij zometeen van dienst kan zijn. Ik zei ik kom voor mijn creditcard, wil die graag vernietigd zien, regel vast een schaar, por favor. Ga rustig daar even zitten, ik help je zometeen, was haar antwoord.

Ik zit achter een leeg bureau, en Olga komt langs met een formulier, Olga mag ik wel, ze vraagt me te tekenen voor het afwijzen van de creditcard. Ik biedt haar de bureaustoel tegenover mij aan: ga zitten Olga, ik ben geen kaarthouder dus ik ga ook niet als kaarthouder de ontvangst van de kaart tekenen, en ook niet het afwijzen ervan, ik heb die kaart niet aangevraagd, jullie hebben me die aangeboden, ik wil dat jullie dat aanbod intrekken en ik wil nu zien dat die kaart op mijn naam wordt vernietigd opdat misbruik in de toekomst wordt voorkomen.

Olga neemt me serieus en loopt weg en gaat meteen met de directeur M. bellen. Inmiddels is A. klaar met haar klant en vraagt me aan haar bureau te komen, en vraagt mijn identificatie. Hoezo identificatie, ik wil slechts zien dat mijn kaart voor mijn ogen wordt vernietigd, ik vraag jou toch ook niet je identificatie? A. vertrekt. Komt Milagro langs, hoog in de boom bij de bank, haar mag ik ook wel. Hoe gaat het Jan? Nou mas o menos, ik heb een probleem met je bank, niet met jou, begrijp me goed maar met de bank van jou, de communicatie is niet gelijkwaardig, ik heb tig keer jullie aanbod van de creditcard afgewezen en de telefoontjes blijven maar binnenkomen dat ik die creditcard moet afhalen. Ik wil nu alleen maar zien dat ie wordt vernietigd opdat misbruik in de toekomst wordt voorkomen. En ik ga voor mijn internationale transacties naar een andere bank. Waarom? vraagt Milagro. Nou, zoals ik al zei, de dialoog is niet evenwichtig, jullie blijven maar zeiken dat er een creditcard voor mij ligt en van mijn antwoorden wordt geen notitie genomen.

Milagro vertrekt en de filiaaldirecteur  M. is inmiddels aangekomen, met een enveloppe, waarin waarschijnlijk mijn creditcard zit, platinakleurig. A. vertelt dat ik als kaarthouder moet tekenen, ik zeg ik teken niks, ik ben geen kaarthouder, heb er ook niet om gevraagd kaarthouder te worden.

Directeur M. zegt dat ik mijn volume wat moet bijstellen en dat ik moet tekenen. Ik stel mijn volume wat bij en vraag haar mij een document te tonen waarin ik de creditcard heb aangevraagd. Is dat de kaart waarop mijn naam staat vraag ik aan A. Ja zegt ze, mag ik hem even zien, ze laat me de kaart zien, inderdaad mijn naam staat er op. Graag doorknippen zeg ik tegen de directeur M. Eerst tekenen voor niet ontvangst! Eerst doorknippen!

Directeur M. gaat bellen, met waarschijnlijk het hoofdkantoor in de hoofdstad. A. probeert me ondertussen gerust te stellen, je tekent niet voor ontvangst, maar voor niet ontvangst. Snap ik wel zeg ik zachtjes tegen A. maar ik wil graag dat jullie voor mijn ogen jullie aanbod van de kaart intrekken, door de kaart door te knippen .

Directeur M. is klaar met haar telefoongesprek en knipt mijn kaart in vier stukken. Ik zeg dank en verlaat het filiaal.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

6 reacties op creditcard doorgeknipt

  1. Ximaar zegt:

    Ik zou het waarschijnlijk ook zo gedaan hebben en ben niet te beroerd om van bank te wisselen als ze rarigheid uithalen. Ik heb dan ook geen kredietkaart en wens zo’n ding ook niet. In de USA heeft dat destijds voor aparte taferelen gezorgd. Zo kreeg ik geen ontbijt meer in m’n hotel omdat ze mijn creditcardnummer niet hadden. Dus betaalde ik wat nachten vooruit en was er niets meer aan de hand. Ook niet toen dat voorschot al stukken lager was dan nodig voor het aantal overnachtingen. Maar ook blije restaurantbediening, omdat die niet hun 4 tot 6% aan de credietmaatschappij hoefden af te dragen door mijn cash betalen.

  2. EJW zegt:

    Toevallig een paar ouwe creditcards doormidden geknipt. Ik heb al een tijd een nieuwe maar maak er geen gebruik van. Moet toch maar eens opzeggen.

    • @EJW: waarschijnlijk moet je je bij het opzeggen wel legitimeren, dat vind ik dan wel logisch, het zou raar zijn als ik jouw card zou kunnen opzeggen. Maar ik was nog geen kaarthouder, en de meneer van de bank die me opbelt en vraagt of hij met jan krosenbrink spreekt, vertelt mij dat ik een creditcard kan ophalen. Zonder dat hij een strengere legitimatie vraagt van degene met wie hij belt. Dat zijn trucs om je binnen het systeem te lokken, want bij het loket vragen ze opnieuw om mijn afwijzen van de offerte met een legitimatie en handtekening te bevestigen, alsof ik al in het systeem zit.

  3. Appelvrouw zegt:

    Als het zo lang heeft geduurd als het schrijven is, dan was je daarna hard toe aan koffie.

Geef een reactie

