hooligans en Wieteke van Zeil van de Volkskrant, cultuurrelativisten

In Hannover, in het jaar 2000, aan een tafeltje in een heerlijke duitse kroeg vertelde mijn kollega homo N. dat hij vorige week woensdag een Marokkaantje had gescoord. Mijn kollegaas aan het tafeltje, waaronder erkende feministen hoorden het verhaal geamuseerd aan. Hij kan het ook echt sappig vertellen, dat moet ik toegeven en ook ik genoot van zijn verhaal. Ik weet even niet of toen Rob Oudkerk al was geofferd, maar ik vroeg aan mijn gezellige tafeltje: als ik nu als hetero vertel dat ik vorige week een heroine-hoertje heb gescoord, blijven jullie dan ook zo lekker lachen? Leg dat eens uit.

Wat ik me kan voorstellen is dat jullie homo´s hoger inschatten dan Marokkanen. Maar zeg dat dan ook met open vizier aan de Marokkanen. Daar kunnen ze vast wel tegen want ze zijn weliswaar hypocriet wat betreft de homofilie, maar weten wel waar Abraham de mosterd vandaan haalt. Kortom vanwaar die angst om daarover met de Marokkanen te praten? Of mag ik mijn verhaal over het heroine-hoertje niet vertellen omdat ze blijkbaar met jullie kan concurreren? Ons kantoor in Rotterdam stond in een buurt waar veel straatprostitutie plaatsvond. Een van onze erkende feministen werd wel eens op weg naar het werk benaderd door een klant, dat is natuurlijk niet leuk.

Twee jaar later, 5 oktober 2002, ik stond op het viadukt aan de Brasserskade in Delft, het viadukt over de A13 richting Nootdorp. Onder het viadukt passeerde de begrafenisstoet  van Pim Fortuyn op weg van Rotterdam naar Wassenaar. Op het viadukt stonden ook ongeveer honderd jongeren, tiepe ADO-matjes, hooligans van Feyenoord, F-side tiepes, maar in diepe bewondering voor de gevallen Pim Fortuyn, de kogel kwam van links.

Pim Fortuyn, dandy met zijn hondjes, hij vertelde over zijn gescoorde Marokkaantjes, homo pur sang, intellectueel, villabewoner, maar de hooligans begrepen desondanks zijn verhaal. Daarna heb ik nooit meer zoveel politieke power in de buitenlucht gevoeld.

Dan ook het verhaal van Theo van Gogh, een morsige hippie maar met prima interviews met Pim Fortuyn over oa de ontwikkeling van de kosten van de ziektenkostenverzekering. En die Marokkaan, liefhebber van de schone schijn, weer twee jaar later, vermoordde op 2 november 2004 de morsige Theo van Gogh, die het waagde een vraagteken te zetten bij die schone schijn.

Hoe denkt mijn kollega, die destijds vertelde in Hannover in 2000 over zijn gescoorde Marokkaan, nu over zijn prestatie?

Wieteke van Zeil is in de Volkskrant van 10 november, we zijn twaalf jaar verder na de dood van Theo van Gogh, ondersteboven van Melania Trump, de first lady in het Witte Huis de komende vier jaar. Melania volgt haar man voor de honderd procent, niet raar voor een golddigger lijkt me, maar Wieteke is verontrust, wat moeten we daar van denken?

Ik wil Wieteke van Zeil geruststellen, de hooligan valt niet over de morsige Theo van Gogh, ook niet over de dandy Pim Fortuyn die een Marokkaantje scoort, en ook niet over grabpussy Donald Trump, waarom ook als Melania dat zelf ook niet doet? De hooligan is ook gewoon een cultuurrelativist, als zij dat nou lekker vinden, laat ze!

Maar je moet de hooligan niet besodemieteren.

De hooligan is niet gek, maar wel cultuurrelativist,  net als cultuurrelativist Wieteke van Zeil:´´ ik durf het bijna niet te zeggen: Melania, de Sloveense, is soms innemend´´

PS: Stephan Sanders, homo, is in de Groene Amsterdammer onlangs, meer optimistisch, omdat Strauss-Kahn, vijf jaar geleden het veld heeft moeten ruimen wegens seksuele agressie, ondanks het feit dat hij hoog in de boom zat bij het IMF.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

