deals

mijn lessen in het goed doen leidden tot mijn beslissing aan de deals met de ander een voorwaarde te stellen. Die voorwaarde is dat ik per dag, okee niet al te streng, per week een positief resultaat wil ervaren van mijn investering in de ander. Twee jaar geleden week ik een keertje af van mijn voorwaarde, ik ben nog op zoek naar mijn dollars. Vorig jaar week ik ook af van mijn regels, ik ging een huis bouwen voor mijn buren  op mijn terrein en de buurman zou vast bij mij komen werken. Mijn buurman woonde op dat moment op het terrein naast me, hij is oppasser van dat terrein, in loondienst bij de eigenaar van het terrein. Stopt zijn kontrakt met zijn baas, moet hij het huisje op het terrein verlaten.

Twee dagen na de start van de bouw brak ik twee keer mijn woord. Ik gaf de bouwer per direkt de opdracht de bouw definitief te stoppen en vertelde aan mijn buurman dat hij niet voor mij gaat werken, en dat ik niet voor zijn gezin een huis ga bouwen.

Omdat hij in die twee dagen mijn vaste bouwer opdrachten gaf alsof hij de opdrachtgever was van de bouw van zijn nieuwe huis. Hij trok dus een heel grote broek aan, en dacht dat hij qua hiearchie veel dichter bij mij stond dan de bouwer. Ik had me onvoldoende bezig gehouden met die hiearchie en ging er simpel vanuit dat ik zowel toekomstige baas van mijn buurman was als nu al opdrachtgever van mijn vaste bouwer.

Ik kan het al zes jaar goed vinden met de kinderen van mijn buurman, en dat speelde ook mee dat ik  voor hun een huis ging bouwen ten behoeve een meer duurzame relatie met de familie. En ik daarmee ook afweek van mijn principe: geen grote investeringen te doen die pas later tot zichtbaar resultaat kunnen leiden.

Twee reparatiepogingen om de deal toch door te laten gaan leverden niks op. De relatie bleef wel op peil, hij en zijn vrouw doen nog steeds klussen voor mij, en de kinderen komen als vanouds dagelijks langs.

Eergisteren werd mijn buurman ontslagen, vandaag verhuizen ze. Volgende week komen ze allemaal even bij me langs.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

