de natuur

Minina, de poes, had dus al min of meer per ongeluk het geleewiekte papegaaitje van Eveling, mijn buurmeisje, opgepeuzeld. Ik heb haar voorzichtig uitgelegd dat Minina niet alleen schuldig is, maar ook de mens. Het papegaaitje kon immers niet wegvliegen van Minima, omdat de mens het leuk vindt een papegaaitje te aaien zonder dat het wegvliegt. En zo was het papegaaitje dus ook overgeleverd aan de nukken van Minina, minder schuldige nukken denk ik, maar wel dodelijke

Inmiddels woont Minina bij mij. Ik kwam naar beneden en zie haar spelen met een mooi gekleurde hagedis, die al een pootje heeft ingeleverd. De hagedis verdedigt zich redelijk , in die zin dat hij zo min mogelijk beweegt, want zodra ie beweegt vindt Minina het leuk om hem drastisch te arresteren met opnieuw fysieke gevolgen voor de hagedis. Zijn hartje klopt waanzinnig van angst. Ik kan het niet langer aanzien en grijp in. Minina zet ik vast op de wc en de hagedis verlos ik buiten uit zijn lijden en begraaf hem opdat Minina niet ook nog na haar spelletje een lekker hapje vindt.

Een paar uur later komt Eveling langs met haar broertje en haar nichtje. Ze hebben als een soort omslagdoek de oude overhemden gedrapeerd, die ik hen gisteren kado deed. Ik vertel hen het verhaal van het spelletje van Minina met de hagedis. Op het moment dat ik vertel dat ik de hagedis uit zijn lijden heb verlost roept Eveling: moordenaar! en slaat haar omslagdoek voor haar gezicht. Ik legde de uitzichtloze positie van de halfdode hagedis opnieuw uit.

 

´´Weet je´´ stelde  Eveling, ´´als je Minina meer melk had gegeven, had ze misschien de hagedis met rust gelaten´´ Of misschien andersom, antwoordde ik, als ik Minina helemaal niks te eten had gegeven, had ze de hagedis misschien direkt gedood en opgegeten omdat ze erge honger had.

´´En´´ vroeg Eveling mij: ´´heb je Minina gestraft?´´ Ja, met woorden. Eveling pakt Minina op en schudt haar liefdevol door elkaar met de toevoeging: ´´je bent slecht, je bent slecht!!

 

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

