sociaal humanisme

brief aan Odessa en Karel,

vergeef me de kenschets, jullie zijn gewone humanisten, zoals ik ook was tot ongeveer het jaar 2010. In het restaurant D’Santos vertelde ik jullie dat ik al een tijdje niet meer behoor tot ‘ons soort mensen’ Eerst wel maar nu niet meer. Dat levert soms wrijvingen op. Deze kunnen in aantal verminderen of zelfs verdwijnen als jullie beter begrijpen wat ik nu ben. Nu ben ik sociaal humanist. Wat is dat dan?

In de eerste plaats ben ik geen cultuurrelativist meer. Ik vind niet meer dat alle culturen gelijkwaardig zijn. Culturen die hun eigen mensen niet gelijkwaardig behandelen vind ik niet gelijkwaardig aan culturen die hun leden wel gelijkwaardig behandelen. Die opvatting lucht al op en voorkomt veel frustaties, zoals ze zelfs bevrijdend werkte bij Femke Halsema, zij het pas na elf jaar. Maar je kunt nog verder gaan, misschien is die gelijkwaardigheid van elke persoon ook niet zo´n handig uitgangspunt. Dat uitgangspunt levert ook heel veel frustratie op. Ik noem slechts een voorbeeld. Als je een persoon met een bepaalde ideologie niet de maat mag nemen, kan dit tot gevolg hebben dat je vindt dat jouw eigen ideologie ook niet bekritiseerd mag worden. Die vrijheid gun je je zelf dan ook, dat is een logische gevolgtrekking.

Maar niet een sociale. De sociaal humanist spreekt personen met een andere ideologie aan, en accepteert ook aangesproken te worden. Ik bestrijd corruptie in Nederland maar ook in Nicaragua. Als Nico hier meewerkt aan corruptie dan spreek ik hem er op aan. Wat een slap verhaal van hem: jullie Nicaas zijn corrupt en zullen dat altijd blijven. Hij suggereert dat hij er boven staat, terwijl er voor corruptie twee mensen nodig zijn, dus hij verhult zijn eigen, corrupte rol.

Daar trap ik dan niet in en zeg er iets van, zonder te ontkennen dat ik heel soms er ook aan meedoe, bijvoorbeeld op weg naar het vliegveld, het komt me dan erg slecht uit om mijn rijbewijs in te moeten leveren.

Ik spreek ook Nicaas aan. Eergisteren, een jongeman die op het trottoir een kwart vierkante meter groente had liggen. Ik zei hem: ik dacht dat de markt is verplaatst naar daarginds en nu neem je opnieuw de openbare ruimte in voor je handel, dat vind ik niet leuk. Hij zei nee. Wat nou nee? en ik wees met mijn voet, dit is het trottoir en dit is jouw handel. Hij zei weer nee. Aha, het is niet jouw handel, dus ik mag het meenemen? Waar naartoe wil je het meenemen, vroeg hij? Inmiddels kwamen twee stevige kornuiten, vrienden van hem, aanlopen, dus ik nam afscheid van hem met: je moet eens oefenen in het beantwoorden van mijn vragen. Ik citeer nu Mohammed Ali: als je niet bang bent , word je vanzelf moedig, maar ik zag me het nog niet fysiek opnemen tegen zijn kornuiten.

Ik heb dus niets tegen andere gelovigen, maar wel iets tegen gelovigen die een minder verhaal hebben

Vandaag bij de Pali, onze supermarktketen: een vrouw ook met groente op het trottoir, zij had al snel door dat ik het in bezit nemen van het trottoir niet leuk vond op goede gronden. Mijn stelling was opnieuw dat ze publiek terrein privatiseert. Haar buurvrouw deed nog een poging: Het openbaar terrein is van iedereen en ook van mij en ik heb vijf kinderen te voeden. Ik wees op de apotheek dichtbij en zei: daar kun je condooms kopen. Is dit gezellig? Waarom ga ik er niet boven staan? Ik ga er niet boven staan omdat het maar een, en echt maar een voordeel biedt: ik hoef dan niet ongezellig te doen.

Maar ik doe toch maar liever ongezellig. Mexico is een door en door corrupt land, wil ik dat Nicaragua dat ook wordt? Nee, en daar doe ik het voor. In het jaar 2000 kende ik al Duterte, toen burgemeester van de gemeente Davao in de Filippijnen. Daar kun je van alles van vinden, maar Mexico kan niet zonder een Duterte, denk ik.

Ik heb een heel helder boekje: “Kan een samenleving zonder religie?” Slechts zevenentwintig paginaas, ik kan jullie een kopietje sturen, vooral om iets meer te begrijpen van mijn opstelling als sociaal humanist.

groeten, jan

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Een reactie op sociaal humanisme

  1. dank kellgoodman en welkom!

Geef een reactie

