metamorfose

een belangrijk deel van mijn professionele leven bracht ik door met marktkooplui. Dat is een apart slag mensen, in Delft maar ook in de rest van de wereld en dan overdrijf ik. In Delft leven de marktkooplui in een andere omgeving dan in een derde wereld land waar dertig jaar geleden een revolutie uitbrak. Of al eerder. In die landen leefden de marktkooplui is een staat van vijandschap met de zich links noemende regering. In het gunstige geval overleefden ze de ontkenning van de zinvolheid van hun bestaan.

Maar dat overleven gaat dan meestal gepaard met het in bezit nemen van de openbare ruimte. De politiek van het gedogen, dat wil zeggen inkomsten innen door de lokale overheid tegen het accepteren dat het openbaar gebied geheel wordt ingenomen door de marktkooplieden leidde en leidt in veel steden tot zeer omvangrijke, zeer onwenselijke situaties.

Ooit was mijn taak als ingevlogen buitenlander iets te doen tegen die onwenselijke situaties. Ik heb dat met plezier gedaan, zij het dat er pas een soort van resultaat zichtbaar werd toen ik daar al vijf jaar was vertrokken. Erg belangrijk bleek natuurlijk, in hoeverre de lokale overheid, in mijn land de burgemeester (m/v), de wil, de power en het charisma had om in te grijpen. Ik werkte niet onder Duterte, die zou me eerder hebben bijgestaan.

Als toeschouwer, inwoner van mij stadje waar ik nu verblijf, heb ik pas de verplaatsing van een grof uit de hand gelopen informele markt in het centrum naar de nieuwe markt buiten het centrum meegemaakt. Ik ben zeer onder de indruk, ik had het niet meer verwacht na elf jaar, maar de huidige lokale overheid heeft het voor mekaar gekregen. De markt is verplaatst, ik raak verdwaald in het oude centrum omdat het onherkenbaar is veranderd, ik zie nieuwe gevels in vijftien voor mij nieuwe straten, een voor een doorkruis ik ze, wandelend, met mijn fiets en, met mijn bolide. Een zomervakantie in mijn eigen stadje!

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

