niet

te oud om te leren. Via mijn buurkinderen ontdekte ik dat het schaakprogramma op mijn pc erg leuk is, een heerlijke sparringpartner, je kunt kiezen uit tien nivoos. Ik heb vroeger wel een paar keer geschaakt, maar mijn tegenstanders haakten af omdat ik te lang nadacht, overeenstemming vinden over de tijd per zet lukte ook niet, zodat we uitweken naar andere, ook leuke spelletjes. Ik speel nu erg vlot, dat is al winst. Ongeveer nivo drie haal ik nu.

Ik heb een tijd me afgevraagd hoe zo’n programma in elkaar steekt om op nivo 1 te spelen, hoe bouwen ze dat in? Inmiddels is een kleine sluier opgelicht, als ik op nivo 1 naar voren trek, reageert het vijandelijke paard vaak niet, zelfs de koningin ook vaak niet, zodat ik ze makkelijk verover met een simpele oprukkende pion. Maar misschien is het ook nog op een andere manier geprogrammeerd; als je een tip hebt hoor ik het graag.

Ik speel nu vaak drie partijtjes na elkaar, eentje op nivo 10, ik speel dan met zwart, ik probeer dan de openingszetten te kopieren in mijn volgende spelletje op nivo 1, terwijl ik dan met wit speel. Mijn pc-opponent doet vaak niet wat ik eerder zelf deed, dus die partij ziet er toch weer heel anders uit dan de eerdere partij op nivo 10. Maar ik win dat spelletje meestal wel. Je begrijpt het spel op nivo 10 win ik nog niet, maar dat gaat eens komen.

Na dit oefenspelletje op nivo 1 ga ik heel serieus spelen op mijn nivo 2 of 3, ik speel met wit en probeer mijn opening te verbeteren met de eerdere ervaringen op welk nivo dan ook. Als ik op nivo 2 tien partijtjes achtereen heb gewonnen, moet ik naar nivo 3. De drie spelletjes duren in totaal iets meer dan een half uur.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op niet

  1. annevellinga zegt:

    het lijkt mij heel ingewikkeld al die nivo’s en ik vind het bewonderenswaardig dat je het ene nivo gebruikt om het andere te verbeteren, je moet er maar opkomen. veel plezier en goede voortgang!

Geef een reactie

