sportief

je hebt egocentrische sporten zoals bergbeklimmen en de 100 meter hardlopen. Je doet ze niet echt in je eentje want je hebt je trainers, je helpers en je sponsors. En ook je publiek, maar dat is niet erg groot bij egocentrische sporten. En bij Max Verstappen dan? Daarover een volgende keer, want dat is een andere kwestie, er zijn duizenden atleten die de honderd meter lopen; en ik las wel  driehonderd bergbeklimmers die op hun beurt wachten om het laatste stukje te klimmen de Mount Everest op, maar geen honderden coureurs die de Formule 1 rijden, dat laatste is een beetje duurder dan de honderd meter lopen en ook iets duurder dan de Mount Everest opklimmen.

Er is ook maar een meneer die zich paus mag noemen gedurende enige tijd, zoiets

Het publiek is wel weer groot natuurlijk als de gehele natie afhankelijk is van je individuele sportprestatie, zoals wel eens optreedt bij de individuele atleten van het Rusland van Poetin, maar over die specifieke situatie, ook een volgende keer.

Ik vind dat individuele sporters behoorlijk vrij moeten zijn in hun keuze van de hulpmiddelen die ze gebruiken, heb je zeventien sjerpa’s nodig, okee, die zullen zelf ervoor zorgen dat ze goed betaald worden, zoniet, dan beginnen ze hun eigen vakbond en komt ook dat in orde. Toch behoren deze egocentrische sporten bij mij niet tot de sportieve sporten. De hoge mate waarin ze individueel bepalen welke hulpmiddelen te gebruiken maakt de egocentrische sport minder sportief.

Zo hadden we ooit een schutter die goed schoot op internationaal niveau, maar zo bleek achteraf, met de nodige hulpmiddelen, alles in het geniep en met pas achteraf publiciteit over deze specifieke voorbereiding. Dat kwam bij mij over als behoorlijk sneu en niet als sportief. Ook het verhaal van Eric Arnold vind ik behoorlijk sneu. Ik geef toe dat er kerstverhalen zijn die nog meer de eigenschap tranentrekkend hebben, maar die noem ik ook niet sportief.

De honderd meter individueel vind ik egocentrisch, de estafette 4 keer 100 meter vind ik sportief. Er zijn dus alle kansen om bij mij als sportief over te komen. In estafette de Mount Everest op,  sportief plan, en die wedstrijd winnen de Nepalezen voorlopig

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op sportief

  1. Ximaar zegt:

    Zelf heb ik ook andere invullingen voor de woorden sport en sportief. Zo kan bij mij het woord denksport niet als het over dammen gaat. Damsport evenmin tenzij de damstukken een kilo of 20 wagen en de spelers aan het eind van zo’n spel behoorlijk op apengapen liggen. Idd voor mij is dammen dus een spel. Autoracen vind ik ook geen sport tenzij het model van Fred Flintstone de basis is en iedereen met hetzelfde model aan de start verschijnt. Zeilen is voor mij dan ook geen sport en bij paardenrennen is vooral het paard de sporter en niet de persoon die het paard mee moet zeulen. Sportief kan dan weer wel bij dammen, als je een ander ook een overwinning gunt. De mercedesbestuurders waren dan weer niet zo sportief. Bij bergblimmen zorgen de deelnemers wat mij betreft ook voor de kosten die er gemaakt worden als ze met een helicopter worden afgevoerd. Neem aan dat zoiets in hun speciale verzekering zit, want ik vind niet dat de rest van de maatschappij hoeft te dokken voor dergelijke waaghalzerij.

Geef een reactie

