Vincent van Gogh

Karate-leraar, musicus, leraar engels en schilder Ignacio A. heeft voor mij een dialoog met Vincent van Gogh geschilderd.

‘k Heb een luie trap omhoog naar mijn eerste verdieping en omdat de verdiepingshoogte groot is ten behoeve van een aantrekkelijk binnenklimaat, heb ik aan weerszijden van het trapgat veel wit oppervlak voor schilderijen.

Ignacio kwam op het idee van een spel met ”de slaapkamer” van van Gogh. De slaapkamer in Arles, waar Vincent de laatste twee jaar van zijn leven verbleef. Hij maakte het schilderij in korte tijd, zo nu en dan overlegden we over zijn werk in wording. Het origineel van van Gogh heeft schilderijtjes aan de muur, op eentje ervan lijkt een zelfportret van Vincent. Ignacio maakte dat op zijn schilderij heel erg zeker, een prachtig portret van Vincent kijkt priemend naar de toeschouwer, zo sterk dat ik zelfs denk dat het geen zelfportret is maar een spiegelbeeld, Vincent bevindt zich in hoogst eigen persoon in de slaapkamer en kijkt via een spiegel naar de toeschouwer die de trap, mijn trap opkomt.

In Nicaragua hangt elk schilderij scheef. Zo ook het zelfportret op het origineel van Vincent, alsook op het schilderij van Ignacio. Daarom en alleen daarom is het toch geen spiegel op het schilderij van Ignacio, immers een spiegelbeeld is toch verticaal, al hangt de spiegel scheef.

Koud vierentwintig uur nadat het schilderij bij mij in huis hangt, open ik mijn onvolprezen de Groene Amsterdammer van eind maart dit jaar. Een bijlage gaat grotendeels  over ”de slaapkamer” van van Gogh, wat een toeval! Verschillende deskundigen laten zich uit over de kwaliteiten van van Gogh, bijvoorbeeld dat hij nooit het tekenen in perspektief onder de knie heeft gekregen.

Ondanks of dankzij het geploeter van Vincent, hangt er nu aan mijn trapmuur een indrukwekkende Vincent van Gogh die elke keer als ik mijn trap opkom, me wantrouwend vraagt: wat kom je doen?

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vincent van Gogh

  1. ik krijg maar geen reaktie geplaatst op Helden van Petrus

Geef een reactie

