honden

ik kan er grote vrienden van zijn op voorwaarde dat ik ze kan doodschoppen. Dit heeft heel veel te maken met hun maat, in principe vertrouw ik de kleintjes ook niet maar dat laat ik niet merken waardoor onze band toch hecht kan worden. Een voorbeeld is onze eigen Fokkie, klein formaat, straatras met iets van een fox vandaar de naam. Fokkie liep net als ik rond op onze boerderij en geen enkele postbode nam daar aanstoot aan en omgekeerd, behalve dan dat Fokkie de aankomst van de postbode aankondigde en dat was zijn taak.

In die zelfde tijd, was ik, ongeveer vijf jaar oud, op bezoek bij onze buurman hereboer. De hereboer was ook jager en had een jachthond, een rashond. Ik weet nog de naam van de hereboer, van zijn vrouw, en van hun twee dochters en de jachthond heette Monty. Monty presteerde het me onverhoeds, zonder aanleiding, van achteren aan te vallen. Zijn beet in mijn bil had twee gevolgen, drie minuten intense pijn van de klembeet en meer dan een halve eeuw een diep wantrouwen jegens elke hond die je niet kan doodschoppen.

Alsof de duvel er mee speelt heb ik nog vaak zo’n grote hond ontmoet. Op mijn racefiets met mijn voeten vast in de toeclips, de lafaard.. Op mijn mountainebike, voeten niet vast maar met het idee ze bijt niet, verkeerd gedacht, na drie maanden was de wond weer dicht ondanks alle medische hulp. Met mijn racefiets een bergtop in zuid-Frankrijk afdalend met zestig kilometer per uur, dan een langzame tegenligger omhoog, een Renault-4 met op de achterbank een grote hond die bij het passeren zijn waffel plotseling uit het raampje steekt, ik loop de oprit op van mijn bijna-buurman, klop op de voordeur blijken ze niet thuis, draai me om en daar staat hun grote waakhond, tussen mij en mijn bolide, ik heb bezoek en die nemen hun twee grote rashonden mee, eentje is niet helemaal te vertrouwen en die wordt vastgelegd aan mijn boom. De schophondjes van mijn buren had ik veiligheidshalve al naar huis gestuurd om ellende te voorkomen. Plots rukt de bezoekhond zich los, de lijn breekt en hij neemt een run naar de buren en wil een schophond doodbijten. Met veel moeite is dit voorkomen, schophond herstelt zich gelukkig honderdprocent in elf maanden.

Toppunt is mijn ontmoeting met een pitbull vorig jaar, zie machismo (4) op deze site. De pitbull was goed opgevoed. Vaak kun je ook deze stomme grote honden niet veel kwalijk nemen, ze zijn opgevoed.

Katten en varkens zijn veel intelligenter, die laten zich niet voor zo´n karretje spannen

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

