femke halsema

Een bekende vakbondsman werd gevraagd of hij na zijn succesvolle carriere bij de FNV de politiek in zou gaan, net zoals Wim Kok bijvoorbeeld. Zijn antwoord was met een omweg erg duidelijk: ´´een normaal mens heeft zijn geliefden dichtbij, in een rondje daaromheen heeft ie vrienden en in een kring met een iets grotere straal vervolgens heeft ie zijn kennissen. Bij een politicus is dat omgekeerd, van heel dichtbij kan zich een vijand ontpoppen. Dus de politiek,  dat is geen ambitie van mij, onthulde hij.

Het verhaal van Femke Halsema naar aanleiding van haar boek Pluche, doet me denken aan de uitspraak van deze vakbondsbestuurder. Femke Halsema wil een politica zijn die door iedereen in de armen wordt gesloten, door de bewoners van de VS alsook door de bewoners van Rusland. Ik vind dat begrijpelijk omdat ik dat ook wilde toen ik dertig was, ik was op dat moment echter nog geen wethouder van een middelgrote gemeente in Nederland en dat leek me voldoende om nog eens wat verder te kijken wat er zoal nog te doen is.

In de interviews komen vooral de persoonlijke verhalen aan de orde, maar ook politieke verhalen, haar diskussies met Geert Wilders en journalisten van GeenStijl. Ik heb mijn lidmaatschap van GroenLinks opgezegd omdat de Groenlinksfraktie in de Tweede Kamer geen enkele interesse had in een onderzoek naar de abortuspraktijk onder allochtonen in Nederland. Later bleek dat Femke Halsema pas in 2011  tot inzicht kwam dat het cultuurelativisme op het vlak van de positie van vrouwen in de islamitische wereld toch wat vraagtekens kent.

Femke Halsema is voor mij een politica, als ze haar memoires schrijft wil ik vooral graag iets lezen over abortus, over Afghanistan, over het immigrantenprobleem, over de zzp-ers vandaag de dag….

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

