Oliver Sachs

je hebt mensen die ergens goed in zijn, en er ook nog mooie verhalen over schrijven. Een voorbeeld is professor Wagenaar, expert in het menselijk geheugen. Hij ziet het als zijn taak om van zijn wetenschappelijk werk in gewoon nederlands verslag te doen. Ook Piet Vroon stelde vroeger zich dezelfde taak. Door kollega-wetenschappers wordt deze houding niet altijd gewaardeerd, ze vinden dat Wagenaar en Vroon het vak populariseren.

Ik vind daar niks ergs aan, sterker nog ik waardeer erg hun houding. Oliver Sachs, een neuroloog, die onlangs overleed, was ook een kei in het schrijven over zijn vakgebied. Ik lees nauwelijks teksten in het engels omdat ik moeite heb met de engelse taal, maar zijn verhalen over de hersencellen van zijn patienten, die andere hersencellen vervangen als ze door een ongeluk zijn uitgeschakeld, zijn verhalen las ik zonder moeite in één adem uit. Wat een schrijver! Wat een taakopvatting! De film Awakenings is gebaseerd op één van zijn verhalen.

Pas moest ik aan hem denken, waarschijnlijk had Oliver Sachs mij ook kunnen verklaren hoe het mogelijk was dat ik verliefd werd ooit op mijn tandarts, die niet erg hield van verdovingen. Regelde ik mijn eigen verdoving? Heb ik daar al eens over geschreven, staat me iets van bij, iets over ´´het grote laken´´, kan Wagenaar mij verklaren waarom mijn geheugen zo zwak is op dit vlak?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

