machismo (6)

het was in 1994 dat ik een amateurtoneelgroep aan het werk zag, de toneelgroep kwam uit Matagalpa, een provinciehoofdstad in het noorden van Nicaragua. Het thema was de man-vrouw verhouding.

Deze toneelgroep heeft mij een vraag bezorgd waar ik -zo bleek- jaren mee aan de slag kon: waarom vindt schoonmoeder het goed dat haar zoon zijn vrouw slaat?

De groep had er zelf nog geen antwoord op, maar de toneelspelers en speelsters waren moedig genoeg een vraag te stellen zonder het antwoord al te weten. Ik vind dat een trekje van de ware kunst, ware kunst is erg moedig. Ware kunstenaars zijn niet bang om afgezeken te worden in DWDD.

Ik ben de groep uit Matagalpa zeer erkentelijk voor hun moed, en heb dankzij de vraag die zij toen al in 1994 stelden langzaam een soort van antwoord gevonden.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

