een ander land (6)

In Santiago de C. heb je het museum van het carnaval, met van vier tot vijf uur in de middag een dansoptreden van een afrikaanse dans-en muziekgroep. We kwamen iets te laat aan, voor ons werd speciaal een zitplaats georganiseerd, heel aardig maar daarna was het over met de aardigheid.

De groep afrikaanse dans bracht in volle overtuiging hun cultuur over maar op een agressieve manier, de hoofdrol speelde één van hun beste dansers die het kon maken -dacht ie- om brillen en hoofddeksels van de toeschouwers af te nemen, alles voor de grap, de brillen en hoofddeksels werden teruggeplaatst en er werd een fooi gevraagd van iedereen voor dit artistieke hoogstandje, hoewel van te voren een entreeprijs was gevraagd en ontvangen. Vind je de grap niet leuk, heb je er geen fooi voor over, dan ben je een vijand van de afrikaanse cultuur, die korte bocht

ik moest erg denken aan mijn rotterdamse periode, in het kader van mijn werk werd van mij verwacht een bijeenkomst bij te wonen waar een buikdanseres op zou treden. Zij was van echt nederlandse origine, dat werd uitdrukkelijk vermeld, en had zich het turkse buikdansen eigen gemaakt. Dat werd van ons toeschouwers ook verwacht, zo bleek.

Méér nog dan met me eige, had ik het te doen met mijn gereformeerde chef die -zijn bankrekening respecterend- beleefd applaudisseerde na de verrichtingen van de van origine nederlandse buikdanseres.

Nogal grof diciplinerend, ´k gaf mijn commentaar en vertrok, niet naar C.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

