een ander land (4)

Eliades Ochoa is een groot zanger/muzikant, ik was op Plaza Dolores waar hij in zijn jonge jaren schoenpoetser, lotenverkoper en sapjesverkoper was om wat geld te verdienen, later kon hij van zijn muziekkwaliteiten leven en terecht.

In dezelfde stad Santiago de C. zag ik tot mijn verbazing een ruimte voorzien van air-conditioning met vier stoelen voor de klanten wiens schoenen gepoetst kunnen worden door een volleerd schoenpoetser. In verwarring liep ik door, dus ik weet niet wat het kost om in deze ruimte je schoenen te laten poetsen.  En ik weet ook niet wat het loon is van de schoenpoetser in deze staatswinkel. Ga ik een volgende keer onderzoeken.

Ik was al om half vier in de morgen op de internationale luchthaven van H. Mijn taxichauffeur, die ook de piloot van mijn toestel ging ophalen, vertelde me dat je de hele nacht door koffie en broodjes kunt krijgen op het vliegveld. Ik had het biertje van mijn russische vriendin afgeslagen, dus ik op zoek naar de koffietent. Eerst kwam ik langs een souvenierswinkel met een leuke kaart van C., maar ik zag de verkoopster op een stoel diep in slaap, en drie meter verder nog eentje, nog een verkoopster. De vakbondsman in mij regelde dat ik geen van beide wekte.

Honderd meter verder vond ik de 24 uurs-koffie-shop, een bord gaf dat ook ruiterlijk aan. Op de tegelvloer achter de toonbank lag op een stuk karton een werkneemster te slapen, de bh achter los gemaakt, muiltjes uitgeschopt en in diepe slaap energie verzamelend voor de klanten die nu al  in de zo vroege morgen iets willen, een stuk of zes. Geen van de zes had het lef de dame te wekken; achter een deur lag nog een dame op de vloer zo bleek even later.

Maar juist even later dus, een dertig minuten later maakten de dames zich op voor de verdeling van de middelen onder de aanwezigen, waaronder ik.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

