Doña Huicha

is in een andere wereld sinds 2 oktober van het vorig jaar 2014, hoor ik gisteren. God hebbe haar ziel, ik heb niet zoveel met God maar we verschilden wel op meer vlakken en met haar kon ik daar echt ruzie over maken, niet gespeeld maar echt boos werd ik dan.

De andere dag bood ze steevast excuses aan voor haar dogmatische redenering dat ik als nazaat van Columbus regelrecht medeverantwoordelijk ben voor héél wat ellende in Latijns-Amerika. Dezelfde redenering herhaalde ze keer op keer, net als haar verontschuldigingen de andere dag. Daarom is het erg raar dat ik me er ook steeds weer over opwond maar zo was het wel.

Doña Huicha is ongeveer tien jaar ouder dan ik als ik haar leer kennen, ze is open, direkt in haar woordkeus, vertelt eerlijk over haar liefdesleven eerder, vraagt ongegeneerd naar het mijne, vertelt over haar geloof dat veel opoffering van haar heeft gevraagd, heeft leuke kinderen en ook leuke kleinkinderen.

Daarbij heeft ze een eettentje voor de kleine man, een twee mogelijkheden-menu tussen de middag en een bijna hollandse koffie en ik zit er regelmatig tijdens de lunch.

Haar heldere, bijna cynische beschrijving van haar leven naast haar geloof roept bij mij steeds de vraag op hoelang ze het geloof nog blijft aanhangen. Direkt gevraagd aan haar komt ze steeds met een verdediging van haar God.

Ze is superslank, tanig, met altijd een twinkeling in haar ogen en een aanstekelijke lach.

Als ze twee pilsjes op heeft komt ze me soms in het donker opzoeken, wat niet hoort. We diskussieren en ik schenk haar nog twee pilsjes en ik drink mijn rum met soda en dan gaat het mis en krijgen we ruzie over Columbus en zijn nazaten. Ik breng haar naar huis en de volgende dag biedt ze haar verontschuldigingen aan, we sluiten vrede

ik wens haar nu voor altijd vrede

Dit bericht werd geplaatst in levenskunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

