in de wolken

vandaag, deze dag kan bij mij niet meer stuk. Gedurende een half jaar twijfelde ik of ik initiatieven zou nemen om mijn buurmeisje Eveling aan beter onderwijs te helpen, op bijvoorbeeld een particuliere school. Een belangrijke voorwaarde die ik mezelf stelde was dat de ouders van haar ook erg gemotiveerd zouden zijn voor een extra investering. Bij de vader van Eveling nam ik dat wel waar, hij vraagt zich af waarom zijn dochter na vier jaar onderwijs nog nauwelijks kan lezen of schrijven. Net als ik, want ze is leergierig, nieuwsgierig, heeft doorzettingsvermogen en is niet dom. Bovendien zeer sociaal en bij de pinken en beschikt ook nog over een atletisch vermogen.

Een beetje goede particuliere school kost al gauw 140 dollar per maand, naast de basisbijdrage voor de boeken enzo van 400 dollar per jaar. Dit is voor mij al nauwelijks haalbaar, zeker niet als ik het broertje van Eveling, Junior één en ander ook gun, want hij heeft dezelfde potentie als zijn zus, meer zelfs omdat zijn vier jaar oudere zus hem heel snel op het goede spoor zet.

Ik besloot dit jaar nog niet mijn knip te trekken, en hoopte dat de intelligentie van mijn beide buurkinderen toch ook ooit zelf zijn vruchten zullen gaan afwerpen, misschien pas later, door het tweede kans onderwijs ofzo.

Vanochtend vroeg Eveling me te helpen bij twee huiswerkopgaven.

Ik was verrast, haar lezen en schrijven was al een stuk beter en bovendien vroeg ze niet of ik haar opgaven voor haar zou maken, maar ze wilde zelf ook aan de bak. Mijn vervolgvragen bij de opdrachten die ze had beantwoordde ze met weliswaar enige schroom, maar ze noteerde vervolgens haar eigen antwoord vol zelfvertrouwen. Haar handschrift is klein, ik vind dat ze er te dicht met haar ogen bovenop zit, ze maakt nog te weinig ruimte tussen twee woorden, maar ze schrijft rap en gumt snel iets uit om één en ander fluks te verbeteren, in andere woorden: haar linkerhand werkte hard om haar gedachten in haar hoofd bij te houden.

Mijn dag was al helemaal goed.

Komt ze vanmiddag met haar broertje langs met de vraag of ze mogen schrijven op mijn pc, mijn tekstverwerker dus.

Gaf ik vanmorgen nog de raad om voldoende ruimte tussen twee afzonderlijke woorden in een zin te reserveren, vraagt ze binnen een minuut waar zit de toets voor de espacio? Na tien minuten onderwijst  zij Junior waar de returntoets zit en waar de toets voor de espacio…….

Dit bericht werd geplaatst in openbaar onderwijs. Bookmark de permalink .

Een reactie op in de wolken

Geef een reactie

