het vergelijken van culturen

Geert Hofstede leerde mij drieëntwintig jaar geleden dat het mag. Je mag culturen onderling vergelijken en hij stelde voor dat te doen met argumenten. Hijzelf hanteerde vijf criteria waarop je verschillende culturen kan vergelijken:

1- afstand van het individu tot de macht

2- individualisme versus collectivisme

3- masculien versus feminiem

4- acceptatie van onzekerheid

5- lange termijndoelstelling versus korte termijn

Een cultuur scoort dus op een bepaalde wijze op deze criteria. Jijzelf hebt dan vervolgens je eigen waardeoordeel over een bepaalde score. Zo kan jij persoonlijk het masculiene aspect in een bepaalde cultuur hoogachten, zoals veel vrouwen dat doen

Pas geleden vertelde me een medelander woonachtig in Italië dat Italianen aardige mensen zijn maar ze deugen niet. Ik dacht meteen aan Geert Hofstede maar mijn reaktie bleef uit;  ik vond die uitspraak vooral veels te weinig genuanceerd maar mij ontbraken de woorden nog even

Als je culturen onderling mag vergelijken dan mag je daar ook een moreel oordeel over vellen zo van die noord-europese cultuur waarbij het individu dicht bij de macht staat heb ik liever dan de arabische cultuur waarin het individu heel ver van de macht staat en die daarom veel gewelddadiger is.

Daarom mag je Italianen in een hoek zetten, het mag ook ongenuanceerd. Maar als je zelf  in een cultuur woont die je -im grossen ganzen-  afwijst, lijkt me het antwoord dat je beter maar vertrekt.

Voor een medelander in Italië die deze vergaande beslissing nog niet heeft genomen, past beter een waardering van de Italiaanse cultuur op de vijf criteria van Geert Hofstede.

Zelf heb ik nog een extra criterium: de mate waarin men rationeel argumenteert, in hoeverre kent men de ongeveer 42 drogredenen op Wikipedia?

Het magisch realisme in Latijns- en Zuid Amerika is een kwaliteit op zich, maar liever lees ik dat vooral in boeken

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

