grootmoeder

haar kist krijgt ze pas van de gemeente als haar overlijdensverklaring wordt overlegd. Maar zover is het nog niet. Intussen wordt wel haar graf in orde gebracht want haar toestand is kritiek.

Nu al haar graf in orde brengen is logisch omdat de teraardebestelling moet plaatsvinden binnen vierentwintig uur na het overlijden gezien de temperatuur en de houdbaarheid van het lichaam, je moet de ziel de kans geven om op ordentelijke wijze het lichaam te verlaten. Dit luistert nauw begreep ik  pas geleden: E. van middelbare leeftijd besloot uit het leven te stappen, hij woonde in zijn eentje en werd vijf dagen later gevonden. Dit werd door de gemeenschap niet op prijs gesteld: stel je het voor, naast de warme bakker! E. kreeg geen officiële begrafenis en verdween als een dief in de nacht, wellicht volgens zijn wens.

Voor het graf moet je een paar vierkante meter grond kopen op het gemeentelijke kerkhof. Tot mijn verbazing hoor ik dat grootmoeders zoon niet zelf haar graf mag delven. Ik denk dat het een mythe is, want ik kan me niet voorstellen dat er zoiets als een grafdelverpolitie is die de relatie checkt tussen de grafdelver en de persoon die nog niet is overleden.

Anderdaags ga ik met vriend J. van grootmoeder A. en haar zoon D. een aantal zaken af om de prijs van een zak cement op te vragen. Deze varieert van tweehonderdtweeënveertig tot tweehonderdveertig cordoba, per zak cement wil vriend J. niet meer dan zes emmers zand gebruiken. Hij wil niet dat het pleisterwerk te schraal uitvalt.

Ik ken grootmoeder A. vooral via haar kleinkinderen, van drie tot tien jaar oud. De manier waarop zij de discussies over de cementprijzen, de sores van het grafdelven meekrijgen en tegelijkertijd hun grootmoeder bezoeken in haar laatste dagen, komt bij mij heel sociaal over.

Ik hoop dat E. geen kinderen/kleinkinderen heeft.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

