hiëarchie

een bus staat hoger dan een microbus, een microbus staat hoger dan een auto, een auto staat hoger dan een motorfiets, een motorfiets staat hoger dan een fiets, een fiets staat hoger dan een voetganger zonder fiets.

Het systeem is volstrekt helder, het bewegend mobiel met de meeste kilogrammen is het meest dodelijk, en dus staat het hoger in de hiëarchie.

de gele bus snijdt mij als wielrenner op de fietsstrook om een passagier op te pikken, ik moet fors in de remmen en begin in het nederlands te schelden. De achterdeur van de bus gaat open om een handelaar in plastic wasmanden met zijn hele handel op te nemen. Ik sta in de weg, of ik een stukje opzij kan gaan om de zaak vlot in te laden. Daar heb ik geen zin in, ik vraag de adjudant van de bus waarom hij zoveel haast heeft dat hij me van het  fietspad afrijdt en blijf staan waar ik sta.

Ik wacht rustig tot de bus weer op zal trekken, maar die blijft lang staan. Zou het dan toch….? Ik passeer de stilstaande bus aan de linkerkant.

Inderdaad: de twee agenten van de verkeerspolitie, die de hele aktie van de bus van dichtbij hebben waargenomen, hebben de buschauffeur gemaand uit te stappen en roepen mij erbij om de klacht te omschrijven. Ik leg mijn klacht uit en raad de buschauffeur aan een nieuw rijbewijs te kopen.

De agent zegt dat hij één en ander zal afhandelen met een bekeuring. Ik bedank de agenten voor het opvoeden van mijn medeweggebruiker en vervolg mijn weg.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

