het koekjesmonster

vroeger was dit monster voor mij een sympathiek beest met een begrijpelijke afwijking. Op zeker ogenblijk viel me de gelijkenis op met de bureaucratie die de behoefte heeft om jou al je originele documenten te ontfutselen; ook begrijpelijk, maar vooral onsympathiek.

Ik moet mijn verblijfsvergunning verlengen, daarvoor ga ik naar het ministerie van migratie om te vragen welke documenten ik moet overleggen. De vriendelijke beambte geeft me een lijstje, met daarop ook: een bewijs van uw pensionering, autentiek gemaakt door de kanselarij alhier.

Ik neem het lijstje onder dankzegging aan, maar weet ook al dat deze vriendelijke beambte geen idee heeft van wat ze mij vraagt. Maar het is beter dat iemand anders dat haar vertelt.

Thuis verzamel ik enige documenten en reis naar de hoofdstad waar de ministeries zich bevinden, ‘k heb een goed humeur en neem ruim de tijd voor het bezoek en neem me voor dat ik me niet ga opwinden.

De receptionist van de kanselarij weet zowaar wat autentiek maken betekent: wij kunnen hier geen nederlandse documenten legaliseren, dat moet in Nederland gebeuren. Met jou kan ik praten zeg ik, maar het is ook niet mijn idee maar een idee van het ministerie van migratie. Ja maar deze brieven bijvoorbeeld hebben geen handtekening. Klopt, dat zijn uitdraaien van een e-mail, de recente betaalspecificaties. En hier heb ik een kopie van het origineel van de mijn pensioenuitkering van tien jaar geleden, helemaal autentiek gemaakt, met stempels en al, in uw taal vertaald door een beëedigd vertaalster, ook weer in een aparte bijlage autentiek gemaakt.

 

Ga rustig zitten, zegt hij, ik stuur iemand die het je beter kan uitleggen. Ik vlei me neer in een diepwegzakkend ligmeubel en na een kwartier komt Ana R. langs, ze geeft me een hand voor ik kan opstaan en hoort mijn verhaal aan. Ze begrijpt dat ik een bewijs van pensionering heb van al tien jaar geleden en enkele recente betaalspecificaties. En vijf jaar geleden toen je voor de eerste keer je verblijfsvergunning ging verlengen? Toen stelde het ministerie van migratie nog niet die (belachelijke, dit bijvoeglijke naamwoord liet ik weg) eis dat jullie eea moeten autenticeren.

En,  vroeg Ana R., heb je ook het origineel van dat bewijs van pensionering van tien jaar terug? Dit is een héél verkeerde vraag, doch ik bleef rustig: nee, dat origineel ligt bij het ministerie van…..van migratie? vroeg Ana R. hoopvol……  nee schat: bij het ministerie van toerisme, daar heb ik het tien jaar geleden voor het laatst zien liggen maar de kans is heel groot dat het op de kanselarij ligt, dus hier, ergens in dit gebouw.

Ik heb voor dat laatste goede redenen maar het was vooral een beetje gemene opmerking.

Ana R. trekt zich terug. Ik mag haar wel, hoogbenig en ze gaat in op argumenten. Ze blijft wel lang weg, dit sterkt me in de geruststellende gedachte dat ik nu bij de muur ben, en wellicht niet terug hoef naar het kastje. Ze komt nog een keertje langs met dat ik nog even geduld moet hebben. Ook de portier stelt me gerust dat één en ander in beweging is hoewel het lijkt dat het niet zo is. De wachtenden krijgen zelfs een koele zoete ver snapering, mijn goede humeur is weer helemaal op peil. Heb mij krantje al lang uit, kijk om me heen en dan valt me op dat erg veel van Ana’s kollegaas hoogbenig zijn. Ik krijg een vermoeden dat de toenmalige personeelsfunctionaris zo zijn eigen voorkeur had en vroeg me net af of ik daar met Ana R. over kan beginnen als ze na een uur weer bij me komt. Kijk, zegt ze, even voor twaalf uur in de middag, ik heb kontakt opgenomen met Gerardo B. van het ministeris van migratie en hij is bereid jou te ontvangen om 14.00 om over je zaak te praten. Ons lijkt het document al voldoende autentiek. Ze geeft mij een briefje met de naam van Gerardo B. en haar eigen naam en telefoonnummer.

 

Ik zeg heel mooi, maar kan die afspraak met Gerardo B. ook op een andere dag want ik heb om 15.00 een afspraak in mijn dorp, kunt u die afspraak verzetten? Zij is werkelijk heel erg teleurgesteld, heeft ze voor mij voor de poorten van de hel een afspraak met een hoge pief op migratie er uit gesleept en dat waardeer ik dan niet. Ho, ho ik waardeer dat heel erg, maar ik heb een afspraak en kom graag mijn afspraken na. Zij is niet bereid opnieuw in de telefoon te klimmen, ik vraag haar het nummer van Gerardo B., dat geeft ze mij, ik wil dat op mijn document schrijven, beter op dit papiertje zegt Ana R, dat is wel lief.

 

Ik bedank haar voor haar inspanningen maar dat komt nog niet goed over, en ga per auto naar migratie om zelf te proberen de afspraak te verzetten met Gerardo B. De receptioniste probeert Gerardo B. te bellen, dat mislukt, hij is aan het lunchen elders, ik mag ook langs loket 24 gaan. Dat doe ik, de dame is net bij loket 25 en moet helemaal naar loket 24 lopen om mijn vraag aan te horen: ik heb een afspraak met Gerardo B. maar die afspraak is buiten mij om gemaakt en ik heb een andere afspraak, waar ik nu naar toe moet om dat het ruim anderhalf uur rijden is. Kan ik die afspraak met Gerardo verzetten naar maandag ofzo?

Met wie heb je die andere afspraak? Hier herken ik het monster, ook omdat ze mijn papiertje pakt met de naam en telefoonnummer van Gerardo B. Met de vrouwelijke burgemeester van mijn stad, loog ik, ik had een veel belangrijkere afspraak maar zij paste niet in de hiëarchie van het monster. Het monster vraagt me even geduld en mijn paspoort, ik schiet uit mijn slof, gris mijn papiertje terug , ik moet nu naar mijn afspraak, weet je waar die stad ligt? En ik vertel haar dat niemand hier zijn of haar woorden waar maakt en dat zij ook nog probeert te regelen dat ik dat dan maar ook niet doe, onvoorstelbaar!

Ik had me voorgenomen mij niet op te winden; een half uurtje later belde ik toch de afspraak af in mijn dorp.

Om twee uur precies  zat ik bij Gerardo B., hij gaf meteen aan dat hij met een kopie van mijn oude kopie verder kon werken, de volgende keer moet ik gelijk bij hem langs komen, twee minuten later stond ik weer buiten en ik was op tijd terug in mijn dorp voor mijn afspraak

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld, Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op het koekjesmonster

  1. Simen Vrederat zegt:

    Ik dacht dat je tegenwoordig al je gegevens gewoon bij Google kon opvragen.

Geef een reactie

