oud geld

ik bezocht een regionale dag van de Jehova-getuigen in mijn omgeving omdat mijn vriendin ‘novice’ was in deze beweging. Nu heb ik weinig tot zeer weinig met religies, maar er daagde voor mij een onverwachte positieve ervaring: deze religieuze gemeenschap hield onderling een zekere beschaving in stand.

Niet alleen sprak men met twee woorden maar ook werden de toiletten van het complex elke twee uur schoongemaakt door enthousiaste, jonge gelovigen. De voorgangers argumenteerden met bijbelteksten met heldere coordinaten en de de gemeenschap vond de plek binnen een minuut. Ik had ook mijn bijbel meegenomen maar was steevast te laat om die locatie te vinden van Gods wijsheid.

In de nieuwe goddeloze wereld kun je ook het ‘oud geld ‘ tegenkomen, de oude aristocratie die van de één op de andere dag haar bezit verloor. De vertegenwoordigers van dit ‘oud geld’ zijn vaak zeer interessante mensen, niet cynisch, niet wraakzuchtig, vaak hun schlemielige situatie met een grap accepterend maar wel trots dat ze geen’ NSB’-er zijn geworden.

En wat heeft dat nu te maken met die Jehova-getuigen hierboven, ik ga er over nadenken

 

 

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld, Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op oud geld

  1. de neus zegt:

    vriendin vind ik in dit verband een stom woord
    ik zou zelf liever voor maatje gaan, desnoods maatjenaaier.

  2. Simen Vrederat zegt:

    Ik zal je proberen te helpen.
    Beschaving is ook een vorm van religie.

  3. @Simen: inderdaad, met minder nadruk op het hiernamaals

  4. krosenbrink zegt:

    ik ben helaas altijd te laat op locatie voor Gods wijsheid.

Geef een reactie

