Nieuwjaarsgedicht 2014 OBA

Gisteren publiceerde Apiedapie de achtste strofe van het nieuwjaarsgedicht. De eerste acht strofen kun je vinden door op de krantenman te klikken van OBA hier rechtsonder. Apiedapie liet me de eerstvolgende regel na

volg ze na -onze bovendanen- en wees tegen iedereen lief

het kiezen van ons bestuur is abusief

zijn draagvlak bijna naar de kloten

onder Willy en zijn onderdanen; nee niet fictief,

gaan we al die zetels: verloten

stuurlui, schroom niet als één der taken valt op jou

Dit bericht werd geplaatst in bloggen is springlevend. Bookmark de permalink .

26 reacties op Nieuwjaarsgedicht 2014 OBA

  1. timmerark zegt:

    Dat zal ze leren, die stuurlui!

  2. dank timmerark, jij begrijpt het

  3. @timmerark: maar het is vooral een serieus voorstel

    • Anoniem zegt:

      Het loten? Ik heb er al eens over gehoord, en over nagedacht, maar het heeft wel haken en ogen…

      • zeker, maar het verkiezen van parlementsleden werkt het minder worden van de legitimiteit van het bestuur in de hand. Een intelligente belg, David van Reybrouck heeft er pas een boek aan gewijd, voor mij een regelrechte eye-opener, heel goed geschreven en een zeer overtuigend betoog

  4. Apiedapie zegt:

    Lijkt me wel wat, Staatsloterij en de lotto gaan toch al fuseren, dan kunnen ze dit er wel bij doen.

  5. bertdeben zegt:

    en dan gaat het stuur over naar mij … misschien dat ik het hele gedicht wel iets meer met een Belgische verbazing lees en er te ver af sta (al woon ik deels in Zeeuws Vlaanderen, dat vergeten stukje NL …) om er helemaal in mee te kunnen gaan …

  6. Het is toch dankzij jou weer een beetje meer een nieuwjaarsgedicht aan het worden in plaats van een oudjaarsgedicht. Maar een eeuwig dilemma vormt het struikelblok voor jouw hervormingsvoorstel. Voor verandering is altijd een meerderheid nodig onder hen die willen handhaven. Ik noem het maar het syndroom.van netanyahu. Onze macht ligt slechts in het moderniseren van de namen.

    • dat is een mooi compliment Simen, dank. Ik noem het een dilemma, zonder dat ‘eeuwige’, anders gezegd, ik ben minder pessimistisch.

      Het aantal mensen dat logisch gezien het bestaande wil handhaven, is niet zo groot. Dat zijn de huidige beroepspolitici die herkozen willen worden.

      Ik vrees meer het aantal mensen dat roept om de sterke man, omdat huidige beroepsbestuurders er veelal -er zijn zeker ook vele uitzonderingen-, er een potje van maken. (en richting Apiedapie: Asscher vind ik integer)

      • Apiedapie zegt:

        We zullen het nooit weten, of misschien wel, maar dan is het te laat (of Asscher integer is). Ik ken hem niet en volg hem niet, maar mijn gevoel is niet goed bij die man, teveel gekwek, met veel omhaal niks zeggen (zelfs voor een politicus), oftewel hij spreekt me niet aan maar dat was al duidelijk. Integer zal hij echter best zijn.

  7. timmerark zegt:

    Ik zou vooral bang zijn dat het lot op Goor en Geer of Geert valt. He, heb ik hier zomaar een nieuw carnavaltrio bedacht?

    • Apiedapie zegt:

      Haha! Dan wordt het tijd om te emigreren of (voor hen die dat al zijn) definitief weg te blijven.

      • nog even over Asscher, als jonge wethouder van Amsterdam werd hij door hoge heren in de Schiphol zaak op grove wijze op de proef gesteld, hij hield zijn rug recht, en verkwanselde niet de belangen van Amsterdam voor een mooie loopbaan.

      • Apiedapie zegt:

        Kan zijn, ik ken hem niet, ik zeg slechts hoe hij hier en nu op me overkomt. Misschien is hij keigoed en keiinteger. :-)

    • een verkozen Goor lijkt me ernstiger. Het loten is een andere manier om de leden van een bepaald bestuursorgaan samen te stellen. Het blijft een volksvertegenwoordiging. In plaats van electoraal-representatieve democratie een aleatorisch-representatieve democratie. (van alea=dobbelsteen), dit in de woorden van David vR (DvR). En niet onbelangrijk: de leden zijn na de periode niet ‘herdobbelbaar’

  8. svara zegt:

    Mooi
    Ik lees in die laatste regel een verbinding met een zin uit strofe vijf.
    – sloeg ik mijn beurten over, en ik zag naar wie de kansen gingen –

    Voor Bert Deben laat ik nog een berichtje achter op OBA

    • dank svara. grappig, ik zag wel de dobbelstenen van Simen in zijn strofe, en dacht er over om het woord dobbelsteen in mijn strofe te gebruiken, maar mijn laatste zin slaat niet op de regel -sloeg ik mijn beurten over, en zag naar wie de kansen gingen-

      Ik denk overigens dat Simen zijn beurt niet overslaat in de dobbelsteen-representatieve democratie

      • svara zegt:

        Ik legde die verbinding zelf zonder het aan wie dan ook te koppelen :-)
        Geen idee wat Simen zou doen.
        Om het niet persoonlijk te maken… Mee ‘mogen/kunnen’ dobbelen zullen ego’s wel een hele eer vinden en de vraag is dan ook of hierdoor het juiste poppetje op de juiste plek komt.

  9. @timmerark: ja, daar moet je aan denken. Verder hadden de oude Grieken hier ook al ervaring mee, tevens later in enkele italiaanse stadsteden,ik bedoelde dus stadstaten

  10. @svara: het is, mijns inziens, een grote eer om -namens en ten behoeve van anderen- bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Ego’s, als je ze al liever niet zou willen hebben, hou je met het electoraal parlementaire systeem niet tegen. Zie Pim Fortuyn, mag ik toch wel een ego noemen. In het dobbelsteen-systeem krijgen ze minder kans, omdat ze niet herdobbelbaar zijn

    • svara zegt:

      Ik begrijp wat je bedoelt.
      Het ene ego is het andere niet en tegenhouden kan inderdaad niet omdat die functies alleen geschikt zijn voor ego’s met ambitie.
      En dan natuurlijk het liefste krachtige en evenwichtige ego’s met het hart op de goede plek. Er is niks mis mee als een evenwichtig ego het een eer vindt als het daarna maar zo snel mogelijk wordt ‘vergeten’ om aan de bak te gaan ‘ten dienste van’.
      Dat niet herdobbelbaar zijn was me ontgaan.

  11. Ha Jan, Ik kom nooit op OBA (foei) maar heb nu RSS aangezet, Je leeft nog en blogt veel zelfs. Mooi.

Geef een reactie

