niet mijn dag

ik werd aangehouden door de verkeerspolitie op de terugweg na een spannende ontmoeting in de hoofdstad.

Nu heb ik als één van de weinigen in Nicaragua een bewijs van de APK-keuring alhier.

Er wordt daar nooit om gevraagd, vind ik een beetje zonde van mijn investering dus in een frivole bui gaf ik de agent die mijn papieren: rijbewijs/wa verzekering/kentekenbewijs vroeg, ook mijn apk-keuringsbewijs met de opgewekte vraag: veel mensen hebben die niet vindt u ook niet, maar kijk eens wat ik ook nog heb!

De agent pakte mijn bewijs van de apk-keuring aan en zei: die is negen maanden verlopen, ik geef je een rode kaart en je moet je rijbewijs inleveren. 

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

4 reacties op niet mijn dag

  1. Anoniem zegt:

    Dat is zuur Jan. Misschien overijverig?
    Groet
    Henk

  2. dag Henk, voor het verhaaltje liet ik eerst even nog achterwege dat het toch nog goed afliep, het liep met een sisser af en hij gaf me alle papieren terug met het advies om de apk-keuring te actualiseren. Op ons kaartavondje vanavond kwamen we tot de conclusie dat je hier toch heel vaak met een praatje en een kwinkslag, en de uitdrukkelijke erkenning dat hij of zij-agent natuurlijk bepaalt dat je of je een bekeuring verdient of niet, een heel eind komt. Meteen bij de aanhouding de agent een hand geven en vragen hoe ie het maakt is ook belangrijk. Samengevat: vergeleken met de nederlandse agenten zijn de agenten hier meer voor rede vatbaar, mits je respekt toont voor hun oppermachtige positie.

  3. Stefania zegt:

    Het lijkt me raar dat je wegens een keuring van de auto je rijbewijs in zou moeten leveren. Een boete ja, misschien ook een poging om wat smeerolie los te peuteren?

  4. goeie vraag Stefania, ik heb overwogen dit al uit te leggen in het verhaaltje zelf, maar dat zou de clou van het verhaaltje van mijn ‘intelligente’ aktie teveel afvlakken. Het inleveren van je rijbewijs is hier de procedure om je de boete te laten betalen bij een bank, met het bewijs van betaling krijg je jouw rijbewijs na ongeveer drie weken weer terug. Tussentijds mag je autorijden met de gele of rode kaart die je van de agent krijgt. Met de gele kaart mag je drie weken doorrijden, met een rode slechts 24 uur. Dus je moet binnen 24 uur de boete behorende bij de rode kaart betalen, ongeveer 4 dollar.

    Met het betalingsbewijs ga je naar je politiebureau en die geven je een stempel voor wat meer dagen. Is die datum verstreken terwijl jouw rijbewijs nog niet terug is uit de hoofdstad, moet je een nieuw stempeltje halen.

    Dit allemaal omdat de agent niet zelf de boete mag innen, ook het politiebureau niet, dat heeft zo zijn oorzaken. Het komt zeker voor dat ‘het gedoe’ toch bij de agent wordt afgekocht, jouw smeerolie. Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar dat doe ik niet meer, want ik hoorde ooit een slimme meneer opmerken: ‘voor corruptie zijn twee mensen nodig’.

    Daar heb ik de ondertitel van mijn blog aan ontleend: voor een dialoog zijn twee mensen nodig

Plaats een reactie