de machete

is een lang mes tot wel 68 centimeter lang en je kunt hem heel erg scherp maken. Multifunctioneel is ie ook, je maait het gras ermee, pelt een kokosnoot, hakt een boom om, schilt een limoentje of je stuurt er iemand mee naar de andere wereld. In een heetgebakerde cultuur komt het vaak voor dat iemand spijt heeft van de effectiviteit van zijn machete.

Ze zijn niet duur, zes keer het minimum-uurloon ongeveer en daarom hét verdedigingswapen van de gewone man. Onderweg lopend naar het dorp of op de fiets naar het dorp is het wapen ingepakt in een krant om aan te geven dat de drager geen aanvallende bedoelingen heeft. Komt je buurman bij je op bezoek dan legt hij zijn machete bij de voordeur, buitenshuis neer.

Omgekeerd is een niet in een krant gewikkelde machete een provocatie.

Mijn oppasser zat gisterochtend  met een blinkende machete voor zijn huisje toen ik met mijn buurman Jose Luis passeerde. Oorzaak: hij heeft al drie maanden een konflikt met mijn buurman.

Mijn buurman Jose Luis pakte de provocatie op en begon op dertig meter afstand een discussie in woorden, vooral met de vrouw van mijn oppasser. Morgenvroeg is er een afspraak met de plaatselijke politie om via mediatie, zeg praten, de zaak op te lossen.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

2 reacties op de machete

  1. Stefania zegt:

    Doet me denken aan de film ‘Crocodile Dundee’: ‘that’s no knife, this is a knife’. Lijkt me toch wel onhandig zo’n ding van 68 cm in je broekzak.

  2. tja, in je broekzak en dan ook nog die krant, okee niet de zaterdagvolkskrant; maar de handigheid zit em in andere kwalificaties. Overigens was het gesprek bij de politie zinvol tot nu toe, tien uur verder

Geef een reactie

