zelf nadenken

makkelijker gezegd dan gedaan, ook het mooie interview van Frénk van der Linden  met J.L. Heldring laat duidelijk zien dat je dan nog niet klaar bent. In die zin dat je met zelf nadenken alle fouten kan voorkomen.

Je moet in je eigen tempo de berg opfietsen, zo is me vaak verteld. Maar wat is mijn eigen tempo? Ik had al snel door dat mijn eigen tempo duidelijk hoger ligt als ik een sparringmaatje heb.

Natuurlijk, je moet je niet laten opblazen door je sparringmaatje in de buurt en als je de kans krijgt hem op te blazen: doen!

De maatschappij analyseren ie een andere sport dan wielrennen.  Heldring schetst heel duidelijk de volgbaarheid van de mensen, de vele Duitsers, niet per definitie crimineel van aard, maar die wel in staat waren Hitler te volgen.

Heldring gaat uit  -niet van het slechte- maar van de zwakte van de mens.

Lijkt mij wel een handig uitgangspunt, want het leidt tot een aantal praktische tips:

-je moet je standpunt toetsen in de openbaarheid

-je moet je standpunten toetsen aan de -ismes die alom bekend en gearchiveerd zijn

-als je standpunt veel bijval geniet, moet je nauwkeurig nagaan waarom dat zo is

-onderzoek de bijval die je geniet op het kriterium ‘zelf nadenken’

-ook je sparringpartner bergop kent zijn zwaktes

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

