pappenheimers

ik ken de mijne: terrashouders in Nederland en marktkraamhouders in Nicaragua. Mijn pappenheimers hebben er een handje van om zich de openbare ruimte toe te eigenen. Het is al twintig jaar geleden denk ik, mijn club had voor een zaterdag de Grote Markt afgehuurd voor een manifestatie. Met het gevolg dat een aantal restaurant/hotelhouders die dag niet hun terras op de Grote Markt konden exploiteren.

Om goede vrienden te worden/te blijven met onze horeca-ondernemers rond de Markt had ik een A4-tje opgesteld en dat deelde ik uit aan de horecabedrijven rondom de Markt, met een vraag om hullie begrip voor de verstoring van hullie terrasvoering die zaterdag.

In de horeca-gelegenheid A was de eigenaar niet aanwezig. Ik vroeg de bediende, wil je dit A4-tje aan je baas geven? Dat wilde hij wel, ik verliet het pand, nog geen drie meter op de openbare ruimte werd ik letterlijk in mijn kraag gevat. Verstoord keek ik om: “waar haal je de gore lef vandaan om mijn personeel een brief te overhandigen?” werd mij meteen toegesnauwd.

Nu was ik als vakbondsaktivist wel wat gewend maar dit sloeg alles. Ik rukte me los en vroeg hem of ie de brief al had gelezen? Dat was niet het geval.  ‘Dan zou ik dat maar gauw eens doen’. Mondeling legde ik uit wat er in de brief stond: begrip vragen voor het molesteren van zijn terras aanstaande zaterdag, met een vergunning van de Gemeente uiteraard.

Hij reageerde niet, hetgeen mij de ruimte gaf om eraan toe te voegen: ik kan de volgende keer misschien beter een brief uitdelen onder mijn marktgebruikers over het bestaan van uw bedrijf onder de bezielende leiding van u. Hij reageerde nog steeds niet, maar droop af. Dat was voor mij enigszins frustrerend, zijn zwijgen. Niet alleen laf maar ook sterk in de onderhandeling.

Mijn bolide parkeer ik de laatste drie weken in een particuliere bewaakte parkeerplaats, vlakbij mijn huis. Dit is op de markt waar honderden marktkraamhouders de openbare weg innemen. De eerste keer dat ik daar rechtsaf moest naar mijn parkeergarage, stapte ik uit en vroeg de marktkoopvrouw of ik haar waar een metertje mocht verplaatsen om het niet plat te rijden, dat mocht.

Drie weken later, gisteren dus, draaide ik weer rechtsaf de parkeerplaats op, krr… kr…, stop riep iemand, ik stopte, reed een stukje terug, had kennelijk een mand geraakt en riep door mijn open raam: disculpe

“ja, ja, mooi niet alleen maar disculpe, dit moet je betalen!’

‘Ik kom er zo aan, ga eerst mijn bolide parkeren’, ik moest twee keer steken, en kwam daarna weer teruglopen naar- ik noem haar- Olga.

Olga wilde geld zien, haar buurvrouw deed een duit in het zakje en vertelde dat zo’n mand veertig cordoba kost. Ik herinnerde Olga eraan dat ik drie weken geleden eigenhandig haar marktwaar een meter had verplaatst, dat ze nu weer op 2,5 meter op de openbare weg stond, dat ze dus ook een zeker risico heeft gekomen, okee ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik had beter moet uit kijken, ik doe de helft van de schade als jij je ook je risico neemt.

Zij weigerde. ‘Dus je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen keuze?’ vroeg ik. Er kwam geen antwoord, ook niet een nieuw tussenbod dat ik bijvoorbeeld 25 zou doen ipv 20. ‘Okee, het is jouw beslissing’, en ik liep weg.

Vanochtend had ik rijpe avocadoos, waaronder een joekel van wel 25 cordoba, ik besloot die Olga aan te bieden. Maar ze was er niet, ik vroeg haar kollegaas, ze is nog niet aangekomen antwoordden zij mij. Des middags was ze er wel, ik had mijn avocadoos inmiddels verkocht, dat vertelde ik haar, ook die joekel voor haar: ‘Zal ik mijn volgende grote rijpe avocado bij je afleveren’, vroeg ik haar?

“dat is goed” zei Olga

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

