“als…

we willen dat overheden in ontwikkelingslanden op eigen benen staan, is het belangrijk dat ze hun eigen inkomsten genereren en daarover verantwoording afleggen aan hun eigen bevolking”

Dit is de beste zin die ik in de afgelopen twintig jaar heb gelezen van een hoge pief op ontwikkelingssamenwerking in Den Haag.

Het is verder nog niet eens gemakkelijk om die doelstelling te bereiken, er bestaan veel culturele barriëres, veel overheden willen helemaal niet op eigen benen staan.

Burgemeester Di Leo van Juigalpa, Nicaragua  in de jaren negentig van de vorige eeuw, vroeg zijn mensen belasting voor het verharden van de stadswegen en voor het ophalen van de vuilnis. De bereidheid om te betalen in zijn stad was ongekend hoog omdat de vrouw/man  in de straat zag dat hij die belastinginkomsten ook voor die doelen gebruikte.  De goede man ging te vroeg dood, twijfel twijfel over het bestaan van God.

Een soortgelijk verhaal van een burgemeester in een stad in Maleisië. Hij stelde zware boetes in voor het op straat gooien van vuilnis inclusief peuken van een sigaret. Relatief gezien enorme bedragen: tot omgerekend 25 dollar, heb je geen geld dan een paar dagen in de bak. Hij investeerde de geïnde boetes in het schoonmaken van het stadje. Na zes maanden werd hij op handen gedragen.

Ik begrijp dat de nederlandse overheid gaat helpen bij het innen van de belastinggelden in ontwikkelingslanden. Een goede zaak, mits daarbij ook het advies wordt gegeven de inkomsten geoormerkt te besteden op het gebied van de inning. Mensen zijn niet gek.

Ook donoren zouden op eigen benen moeten gaan staan. Tegen baby-sterfte? Praat eens met de paus.        ‘………………….’

Gossie, ik wist niet dat dat zoveel kost

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

3 reacties op “als…

  1. Stefania zegt:

    Jan,

    Je blogt of elke dag of maanden niet. Wat een activiteit opeens. Natuurlijk allemaal waar wat je hierboven zegt. De beste ‘bestuurders’ staan nog altijd aan wal.

    • Stefania, overdrijven is ook een vak dat jij aankan, dat laat je zien. Eigenlijk blog ik alleen als ik denk dat ik iets te vertellen heb, deze maand ontbrak me zelfkritiek wellicht, ik zal meer rekening gaan houden met mijn volgers. Ik heb een keer acht maanden en een keer twaalf maanden niet geblogd, in die tijd schreef ik veel (wellicht ook van me af) naar een geliefde op grote afstand

      • Stefania zegt:

        :) Je blogt maar lekker door. Het viel me alleen op, dat het verschil zo groot is tussen wel of niet activiteit. Maar de liefde dat verklaart veel.

Geef een reactie

