drie generaties

het is moederdag, de stoelen in mijn restaurant in het naburige dorp zijn ingepakt in wit linnen met een bordeaux-rood strik.

ik groet HAAR, ik groet HAAR al jarenlang, een vrouw van middelbare leeftijd. ZIJ heeft een mooi gezicht, een prachtig figuur, rijbewijs en een aangenaam geweten. ZE groet mij altijd oprecht belangstellend maar met een ondertoon van ik ben mijn man trouw en dat blijft zo.

Nu zie ik voor het eerst haar man tegenover haar aan het tafeltje. Aan zijn rechterzijde zijn moeder aan de neus te zien.

Op het laatst zie ik haar dochter, ik schat haar zeventien, met de eigenschappen van haar moeder in het kwadraat, doch met de neus van haar grootmoeder van vaders kant. Dochter heeft een zoontje van twee, een verwend kreng, dat is jammer.

Op een zeker moment gaat ZIJ met haar man -die ze trouw blijft- met het ettertje in de speeltuin spelen om haar dochter even te ontlasten.

Dochterlief gebruikt die vrijheid om haar mobieltje te raadplegen.

Tegenover haar zit haar grootmoeder met haar vader´s neus. Ik schat haar negenentachtig. Haar wordt niet veel gevraagd, ze mag op de handtasjes passen. Haar ogen dwalen door de fraaie ruimte zonder iets te zien, ik zie haar denken: er zou een land moeten zijn met de pil van Drion.

Bij vertrek helpt de ober haar bij het opstaan, kleindochter wijst haar vader op zijn taak, daar gaat hij op in.  ZIJ groet mij

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

3 reacties op drie generaties

  1. 100 woorden zegt:

    Mooi beschreven, hoewel er inhoudelijk misschien iets te veel ingepropt zit, zoals de pil van Drion.
    Ik moest wel even denken over die drie generaties (er zitten er vier in het verhaal, behalve gezien vanuit het perspectief van HAAR omdat oma van zijn kant is)

  2. HAAR kaars brand aan beide kanten.

Geef een reactie

