nieuwe maan (twee)

veel mag niet bij nieuwe maan, je mag niet snoeien, je mag niet planten, je mag niet oogsten. Stel dat je werknemers in dienst heb met de taak bomen te snoeien, stekjes te planten en avocadoos te oogsten: die kunnen dan even niks doen bij nieuwe maan. En hoe lang duurt de nieuwe maan eigenlijk? Volgens Kenia wier adviezen ik serieus neem duurt het ongeveer een week, van drie dagen vóór tot en met en drie dagen na nieuwe maan. Daar hield ik me aan.

Tot ik over de markt liep en prachtig gerijpte avocadoos zag liggen die vijf dagen geleden zijn geplukt, en ik rekende: toen was het dus nieuwe maan. Aha, mijn concurrent kan wèl plukken bij nieuwe maan, het zou me niet verbazen dat hij het verhaaltje doorvertelt.

Ik sprak een landbouwdeskundige er op aan die al jaren bij het ministerie van landbouw werkt: waarom heeft het ministerie deze zaak nooit definitief onderzocht wat nu wel of niet handig is? Een helder antwoord kan zomaar de voedselproduktie fors doen stijgen.

Ik mis ook de tegenhanger in het verhaal bijvoorbeeld: bij volle maan moet je de marathon lopen binnen de drie uur anders krijgt je vrouw een miskraam. Of bij volle maan  moet je de maandelijkse kerkbijdrage storten ten behoeve van de zielerust van de dierbaren die je zijn ontvallen. Dit soort positief gestelde voorwaarden stelt de natuur blijkbaar niet.

Het is tijd voor praktisch onderzoek, ik snoeide en oogstte in het hartje nieuwe maan, een dag ervóór en een dag erna

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

2 reacties op nieuwe maan (twee)

  1. Stefania zegt:

    en als je vrouw bent is het helemaal spannend. Kinderen schijnen bij voorkeur bij volle maan geboren te worden. Dus daarom zal de man zijn handen wel vrij moeten houden.

Geef een reactie

