domino en het mimetisch verlangen

‘k speel met mijn buurkinderen Memory, SET en Domino. Memory verlies ik stelselmatig van hen, eentje is acht en de ander vijf jaar oud. SET win ik nog regelmatig maar ik moet wel steeds meer mijn best doen.

Dan spelen we meestal tot slot een open spelletje domino, dwz met de stenen open op tafel.

Eerdere verhaaltjes over mijn buurkinderen kunnen de indruk wekken dat ik hen beschouw als nobele wilden. Ik mag hen zeer zeker, vooral ook omdat ze niet zijn aangetast door ‘pampering’, maar ze zijn echt geen wilden en nobel zijn ze ook al niet; ook zij zijn geboren met het mimetisch verlangen.

Zij, acht, wil het deksel van de domino-doos  gebruiken om haar stenen in op te slaan, zij biedt de doos aan aan haar broertje van vijf voor hetzelfde doel. Maar die wil ook het deksel.

Slechts mijn aanwezigheid als eigenaar van doos en deksel voorkomt dat mijn deksel aan geweld ten onder gaat

Dit bericht werd geplaatst in veiligheid. Bookmark de permalink .

6 reacties op domino en het mimetisch verlangen

  1. Johan zegt:

    SET? Dat ken ik niet.

    • een sterk visueel spel voor 1-8 spelers, uitgevonden door Marcha J.Falco. Totaal zijn er 81 kaarten. met verschillende afbeeldingen in drie kleuren, in aantal 1,2 of 3, in drie vormen en met drie vullingen (bv groene boon is leeg, groene boon groen gevuld en groene boon is getreept groen. Zoek drie kaarten waarop deze eigenschappen totaal verschillend of helemaal gelijk zijn. De kaarten worden geschud en één voor één open op tafel gelegd. Iemand die een set van drie ontwaart, roept SET, en mag die dan aanwijzen, klopt het mag ie ze oprapen. Wie aan het eind de meeste heeft wint.

      voorbeeld SET: 1 gevulde groene boon, twee gevulde groene bonen, drie gevulde groene bonen.(aantal verschillend, kleur gelijk, vulling gelijk, vorm gelijk)
      ander voorbeeld: 1 rood leeg wiebertje, 1rood gevuld wiebertje, 1 rood gestreept wiebertje (aantal gelijk, kleur gelijk, vulling verschillend, vorm gelijk)

  2. Stefania zegt:

    memory is volkomen normaal van kleine kinderen verliezen, doe ik ook altijd. Het lijkt of kinderen nog meer ruimte in hun geheugen hebben.

  3. Johan zegt:

    Klinkt nog best ingewikkeld dat SET.

Geef een reactie

