het grote laken

in mijn nieuwe land is mijn boekhoudster haar man huisarts, dus hij werd mijn huisarts. Mijn huisarts beval me zijn bijna-buurvrouw Martha L. aan als tandarts, ik volgde zijn advies. Mijn conclusie is dat ik in den vreemde tamelijk makkelijk de adviezen volg van min of meer toevallige passanten. Verdere conclusies op grond van het hiernavolgende laat ik aan jullie over.

Martha L. maakte een grote indruk op mij, of het handig is of niet maar ik verzette me niet tegen een opkomende verliefdheid jegens haar. Een kollega van mij wist te vertellen dat zij des morgens als tandarts werkte op de gezondheidspost in La Sabana Grande (het grote laken), een wijk van Managua de hoofdstad van Nicaragua. Ik reed  met mijn bolide naar La Sabana Grande maar iets weerhield me te kloppen aan de deur van de gezondheidspost.

Des middags, op haar eigen privee-spreekuur  op haar eigen praktijkadres,  heeft ze een tandartsassistent, en ik weet niet of dat haar man is.

Zo ja, dan laat ik het hierbij om een aantal redenen, ook omdat ik niet lullig wil doen jegens hem als hij haar man is.

Zo nee, dan ga ik gewoon een gooi doen, nou ja gewoon, ik doe het al in mijn broek.

Dit land is erg hiëarchisch en daarnaast vol van machismo, nadenkend kwam ik tot de konklusie dat haar assitent nooit haar man kan zijn om die twee redenen. De weg was dus vrij voor een initiatief mijnerzijds. Kwam net terug van een vakantie naar Guatemala waar ik bij de cathedraal van Guatemala-City een graf ontdekte met de naam Ramirez de Alverado.

Als inleiding op mijn openbaring , (dat ik ook wel …. of ook wel .. ) vroeg ik aan Martha L. of haar voorvaderen misschien uit Guatemala-City stammen gezien de namen op de graftombes die ik daar zag.

Dat moet je aan mijn man vragen antwoordde ze, wijzend op haar assistent

Ik heb haar nog steeds als tandarts, haar man is nog steeds haar assistent, ik weet opnieuw zijn naam niet meer

Dit bericht werd geplaatst in liefde. Bookmark de permalink .

7 reacties op het grote laken

  1. Stefania zegt:

    Jan,

    Goed verhaal, maar verliefd worden op je tandarts is wel heel bijzonder. Die associeer ik normaal toch echt alleen met nare gebeurtenissen.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Mooi verhaal.
    Maar helaas. Dan zou ik er ook geen gat meer inzien.

  3. je bent een echte optimist Stefania, ze heeft me de afgelopen twintig jaar al behoorlijk pijn gedaan, en toch ontken ik dat ik masochist ben, maar ik hoef ook geen oplossing….

Geef een reactie

