ontmoeting 2011

was ik net op pagina vier aangekomen van Bas Heine’s Sokrates-lezing met de volgende tekst:

‘de neiging tot geloven bleek te sterk. Traditionele religies maakten, zoals vaak is vastgesteld, plaats voor seculiere religies zoals het fascisme en het communisme. En,  zodra die verdwenen waren, kwam God gewoon weer terug’

komt mijn buurmeisje van bijna acht met haar broertje Junior van vier langs:

“don Jan, geloof je in God?” vraagt Eveling

‘nee’

“waarom niet?”

‘omdat hij niet ingrijpt als een onschuldig tiep de pineut dreigt te worden’

Eveling: ” maar God praat niet”

‘maar denk je wel dat God dingen naar zijn hand kan zetten?’

“ja” zegt Eveling volmondig

‘maar waarom grijpt hij dan niet in als een onschuldigde het leven dreigt te verliezen?’

Eveling verbergt haar hoofd in een doek als teken dat ik heb gewonnen, wellicht voorbarig, want ik moet Bas Heine nog verder lezen…

Dit bericht werd geplaatst in ontmoeting. Bookmark de permalink .

2 reacties op ontmoeting 2011

  1. Stefania zegt:

    Uit mijn hart gegrepen. Al die mensen in het rijke westen die het over hun beschermengeltje hebben.

    Zo’n opmerking leidt bij mij altijd tot de vraag waarom zij exclusief recht op goddelijke bescherming hebben, terwijl het overgrote deel van de wereldpopulatie aan hun vaak erbarmelijk lot overgelaten wordt.

Geef een reactie

