ouderwetse liefde

voor een voetbalclub, het word je moeilijk gemaakt. ´k Geef het toe, ik heb op Google nagezocht wat een TD bij een club eigenlijk doet. Koopt en verkoopt hij spelers? Kiest hij de trainer, kan hij Frank de Boer ontslaan en gaat hij over het aanstellen van de nieuwe trainer? Ik dacht een beetje in die richting.

Vroeger had je geen Google maar gelukkig ook geen TD’s. Je eigen voetbalclub was meestal die in je wijk of buurtschap, bij mij was dat MEC: Miste en Corle, twee buurtschappen van de gemeente Winterswijk. Ik besef nu dat ik een achterstand heb bij het betalen van mijn donateursschap, komt door het afschaffen van het papieren clubblad MECCA waarschijnlijk, ga ik wat aan doen.

De grote club van jou in de eredivisie lag meestal ook in de buurt. Bij mij was dat de Graafschap en Sportclub Enschede. Omdat de Graafschap weleens een talent bij mijn club weghaalde, werd het voor mij de Graafschap, had je toch niet echt verloren.

Maar als je uit huis gaat krijg je meer een nationale blik en raak je in andere groepen verzeild, die van de Puch’s, de Zündappen en de Kreidler’s. Die culturen waren verbonden met andere culturen en als je dan om voor jou duidelijke redenen een tweedehands Puch had aangeschaft, bleek dat je geen fan meer kon zijn van Feyenoord, tenzij je een heel sterke persoonlijkheid al was.

In Nicaragua is de FSLN verbonden met Barcelona en zijn de liberalen met Real Madrid.

Door de belachelijke salarissen van de spelers zijn de inkomsten van een club via de entreegelden en de tv-reklame inkomsten onvoldoende en worden andere inkomsten bedacht. Als eenvoudige fan krijg je dan voor het eerst te maken met voorzitters van clubs die iets slims bedenken. Bij mij was dat Pa de Boer, voorzitter van FC Groningen die iets duisters had uitgehaald met de fiscus, maar don´t worry, inmiddels een tribune naar vernoemd.

Toen is denk ik de ellende begonnen, als fan kon je je niet meer beperken tot een mening over de nieuwe outfit van de club, die van de Graafschap meestal mooi, nee je moest iets zeggen over de beursgang van je club. En wat wordt er niet van je gevraagd als fan bij de transfers: een Johan Cruijff die bij Feyenoord gaat voetballen en dat kampioen maakt?

Veel later ging de supportersclub van Feyenoord wikileaks-achtige aktiviteiten ontplooien om de mensenhandel van bepaalde bestuursleden van commentaar te voorzien. Niet Ma, ik ga naar de training, maar Ma: ik ga naar mijn hacker

Er zijn ook meevallers: treinen die worden gesloopt, hooligans die over en weer in elkaar worden geslagen, voor miljoenen euroos politie ingezet om de supporters ‘te begeleiden’, maar gelukkig gebeurt dat allemaal eredivisiebreed zodat ik niet van club hoef te veranderen. Net als de steun van de gemeentelijke overheden die zonder uitzondering  ontsnappingsroutes zoeken en vinden om de wet te omzeilen, het dwingt mij niet tot de keuze voor een andere club.

Misschien wel om toch over te gaan op korfbal, maar vooralsnog maak ik liever vuile handen in commissie. 

Trainers helpen ook om je ouderwetse clubliefde te ondermijnen, een Foppe de Haan die toch erg veel indruk maakte bij Heerenveen, net als Adriaanse ergens in Brabant. Maar lang niet alle trainers zijn zo honkvast als Foppe de Haan en Alex Ferguson dus mijn probleem  wordt langzaam maar zeker steeds groter.

Horendol word je ervan, binnen twee dagen twee namen genoemd bij het Ajax van Cruijff: Hiddink en van Gaal, okee in de functie van TD, wat dat dan ook moge zijn.

Word ik dan toch maar fan van het nationale team van Duitsland? Dat voetbalt echt mooi en goed. Nee, niet onder bondscoach Joachim Löw, ik vind hem op Jaap de Hoop Scheffer lijken, zijn neus-beweging. Alsof ie net een geluidloze doch kwaliteitsscheet heeft gelaten en stiekem daarvan geniet, maar net niet stiekem genoeg.

Dit bericht werd geplaatst in sport, straatbeeld. Bookmark de permalink .

5 reacties op ouderwetse liefde

  1. Aad Verbaast zegt:

    Lekker potje voetballen is er niet meer bij. Ze maken er inmiddels allemaal een potje van.

  2. Stefania zegt:

    Tja voetbal, ik begrijp er niet zo veel van.Volwassen mannen die huilen als hun favoriete team verliest. Als de emoties zo hoog kunnen oplopen, dan is het misschien ook wel logisch dat dit met uitwassen gepaard gaat.

  3. johan boom zegt:

    Wellicht heeft toch de tijd je herinnering ietwat vervaagd, want we hadden bij MEC dan wel geen TD, maar een kloonachtige surrogaat dat elftalcommissie heette. Daarin zaten mensen met aanzien, meestal niet geremd door persoonlijke voetbalkwaliteiten, zoals Jan Geurkink, Wim Assink en Gerrit te Korschot, waarvan toch werd verondersteld dat zij er verstand van hadden. Of hun competenties werden afgeleid door het feit dat ze goed waren in Winterswijks pandoeren of dat ze echt kijk op de zaak hadden is mij nooit duidelijk geworden. Zij waren ook verantwoordelijk voor het aanstellen van een nieuwe trainer en dat schurkt al een tegen een TD aan. Wie een dergelijke commissie aanstelde is mij ook nooit duidelijk geworden!

    • ja Johan, de tijd kan zeker meespelen, anderzijds lag mijn ambitie duidelijk op een lager niveau dan bij jou, dus ik had niet veel last van welke beslissing van de elftalcommissie dan ook. Ome Henk zou misschien wat helderheid kunnen scheppen in de onduidelijkheden die je hebt.

Geef een reactie

