Annie

heette het werkpaard van mijn vader, een belgische knol zeiden we oneerbiedig, met van die roesjes rond haar tenen. Ze had niet het elegante van een Fries maar een hart van goud. Als kleine jongen van zeven kon ik met haar lezen en schrijven, wel wilde zij mee bepalen welke woorden. Dat vond ik weer goed. Het bouwland dat we ploegden, beter:  dat Annie ploegde was ongeveer honderd meter lang en vele dagen breed.

mijn doel was dat de voor een mooie rechte lijn was, Annie vond dat best maar het moest haar niet onnodig veel inspanning kosten.  Zij hoefde minder inspanning te leveren als ze de breedte van de voor smaller maakte door vlak langs de voorgaande voor te lopen. Soms wilde ik dat ook om één en ander te corrigeren, andere keren weer niet om de bestaande rechte lijn te verdedigen. 

aan het eind van het trajekt moesten we keren, op de heg daar was altijd wel een struik die door Annie werd gezien als een stukje nuts of mars voor de terugweg, via weer een rechte lijn omdat ik dat wilde. ‘k gaf haar de tijd om zich voor te bereiden voor de terugtocht.

een paar keren per dag wist ze onze gezagsverhouding op de spits te drijven door midden op het land te gaan uitrusten, terwijl er geen struik in de buurt was. Ik keek vooral rond of er getuigen waren van dit tafereel, want ik had niet veel zin om straf op te treden jegens Annie, sterker nog, ‘k had geen idee hoe dat dan zou moeten, ja slaan met m’n lange stok, maar dat vond ik een zwaktebod. ‘k Wist haar toch altijd te bewegen opnieuw het ritme op te pakken tot uiteindelijk de koffiepauze in de ochtend, de theepauze in de middag en het einde van de dag om vijf uur.

Op een zekere dag was Annie te oud voor het werk, vierentwintig jaar, er is een foto van haar vertrek van onze boerderij.

Mijn herinnering aan Annie werd vandaag geprikkeld door het bericht op nrc.nl over de dood van het springpaard Hickstead tijdens een wedstrijd in Verona. Het publiek bleef verbijsterd achter toen Hickstead in de piste aan waarschijnlijk een hartaanval overleed. De beelden laten inderdaad de verbijstering van het publiek zien.

Nu is het springen over hoge hindernissen misschien nog minder een aangeboren taak voor een paard dan het trekken van een rechte voor; ik had het erg te doen met Hickstead, maar had ook mededogen met het publiek.

Dit bericht werd geplaatst in levenskunst, nostalgie. Bookmark de permalink .

6 reacties op Annie

  1. johan boom zegt:

    Jan, bekend verhaal. Zelf ik kan mij Annie nog voor de geest halen! Ik mocht vroeger van ome Willem uit Kotten op de bok van de zelfbinder om Bertus, een Fries, te mengen tijdens het rogge te maaien. De kunst was om samen met Bertus de maaikant zo strak en recht mogelijk te houden. De lukte niet probleemloos, of dat nu lag aan mijn mengen of aan Bertus weet ik mij niet meer te herinneren!

    • Johan, die zelfbinder, een mooie machiene met die horizontaal draaiende klapwieken van houten latjes om de rogge in de juiste positie te manouvreren. Verder noem jij het ‘mengen’, waar ik mennen zou zeggen, maar misschien is ‘mengen’ Kottense taal

  2. Anoniem zegt:

    Jan wat een prachtig verhaal. Als 7 jarige Annie mennen, wauw! en Papa in geen velden of wegen te zien?

    Mooi dat je zo Annie en Hickstead eert, de schokt van het publiek raakte mij ook.

  3. Mooi verhaal. Ik had jarenlang mijn eigen Zodielia, een Fjord, een kleine koudbloed dus waarmee ik heel Frankrijk rond gereden ben. Lezen en schrijven en inderdaad ze had haar eigen inbreng. 100% verkeersmak. Ze wist dat als ze maar braaf op de rechterhelft van de weg bleef, alles goed kwam. Voorsorteren vond ze niet fijn.
    Wat ze niet begreep was dat je als aanspanning van ruim 6 meter lang een bocht opgestoken moest nemen. Zij ging voor de rechte lijn van A naar B en had geen benul van de achterwielen die dan door de sloot zouden gaan. Ik moest altijd zwaar tegensturen om de bochten netjes te nemen.

Geef een reactie

