trots

‘k was al lang niet meer bij mijn bank de BDF, Banco De Finanzas. Ik ben erg tevreden over de naam van de bank, zo ben ik ook tevreden over Iglesia de Dios; hoewel ik niks meer moet hebben van religie, maar Kerk van God vind ik wel een logische naam, net als Bank van Financiën.

Het is goed om zo nu en dan je banktegoed te actualiseren in het bankboekje. De kassier fronst zijn wenkbrauwen als het apparaatje begint te ratelen, achttien maanden rente wordt er bijgeschreven waarschijnlijk.

Nee, achttien maanden boetes worden afgeschreven, honderdvijf dollar in totaal. De kassier raadt me aan naar de afdeling bankservice te gaan. Dat is Carla.

Ik ben meteen aan de beurt, ik vertel Carla dat er iets ergs is gebeurd, achttien maanden boetes afgeschreven terwijl ik toch meer dan het minimumbedrag van 100 dollar op de rekening had staan.

Carla tikt mijn rekeningnummer in en tuurt op haar labtop, “kun je morgen terugkomen” vraagt ze, “want het systeem ligt eruit”.

Ik denk meteen dat Carla niet de waarheid spreekt, achter mij werken nog steeds vijf kassiers gewoon door op het systeem dat me net nog efficient ratelend 105 dollar afhandig maakte. Maar ik ben niet boos op Carla of verdrietig, eerder gerustgesteld, zij gebruikt een leugentje om bestwil en wil tijd om uit te zoeken waarom de bank het geld inde terwijl zij me anderhalf jaar geleden had verzekerd dat een minimum saldo van 100 dollar voldoende is om boetes te voorkomen.

De volgende dag stelt Carla me allerlei vragen. Zij moet de actuele gegevens van de klant hebben, anders kan er geen officiële klacht worden ingediend. Ook moet ik een actuele referent met een vast telefoonnummer laten verklaren dat ik een betrouwbaar persoon ben. Ik ben al tien jaar klant van deze bank, ken Carla al zeven jaar maar ik vraag niet aan Carla of zij misschien toevallig een vaste telefoonverbinding heeft.

Binnen twintig minuten ben ik terug bij Carla met een verklaring van iemand die me kent en die een vast telefoonnummer heeft.  Carla gaat me bellen als de zaak in orde is. Dat doet ze die middag nog, of ik de andere dag kan langskomen.

Opgewekt wandel ik de andere dag naar de Bank van Financiën. Carla laat me voor de ontvangst van een bericht tekenen, wat het bericht inhoudt zal ze me zo uitleggen. Het bericht zegt dat mijn rekening van het tiepe is dat minimaal een tegoed van 500 dollar vereist.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

9 reacties op trots

  1. Stefania zegt:

    Grappig, althans het verhaal en herkenbaar.

    Ik ‘follow’ je trouwens, maar krijg geen bericht als je iets nieuws plaatst. Vreemd, zou wel moeten volgens mij.

  2. bert zegt:

    in tijden van verzuring is dit om vrolijk van te worden, niet vanwege de bedenkelijke bankwerking natuurlijk, maar vanwege de manier waarop je er mee omgaat en hoe je het beschrijft … :-)

  3. svara zegt:

    ….en als klant heb je dan het nakijken.

  4. Carla nam in elk geval de moeite om het uit te zoeken.

    • @zelfstandig..: dat is haar werk en dat had ze anderhalf jaar geleden ook moeten doen, ook toen werd ik met een boete getrakteerd, toen heeft ze me uitgelegd waardoor dat kwam, en ik verhoogde mijn saldo tot boven de 100 dollar. Dat advies bleek nu dus een fout advies. En ze weet dat heel goed, maar geen haar op haar hoofd die haar beweegt tot een ‘sorry, foutje’, vandaar de titel trots
      Maar er is meer: die boetes komen ergens bij de bank binnen, niemand die het opvalt dat er van een rekening heel regelmatig een boete binnenkomt, en de klant een berichtje stuurt, er gaat hier wellicht iets fout. Zou ook een taak van bankservice kunnen zijn.

Geef een reactie

