een wielerwedstrijd

dertig meter van het podium waar vandaan de renners de tijdrit over acht kilometer beginnen staat een superklein maar wel hoog minibusje rottig geparkeerd. Een wielrenner die niet oplet ligt er al na dertig meter naast en uit, daar gaat dan je klassering in de Ronde van Nicaragua.

Ik stel voor aan een mevrouw de man met de microfoon op te zoeken en door te geven dat het karretje met placa M303-144, een mitsibisjoe vult zij aan, nogal in de weg staat voor een flitsende start in de nationale ronde. In de auto staat een vlaggetje van de huidige regeringspartij en dat maakt het voor mij alleen maar erger. Even later verplaatst een meneer zijn karretje.

De proloog verloopt verder zonder ongelukken. Ik bestuur mijn bolide en naast mij zit Eddie de assistentploegleider van de ploeg CDM Pollo Estrella. CDM betekent sportclub Masaya, een stadje in de buurt van waar ik woon en SterKip sponsort ons groepje A en B. Groep A heeft vijf renners en een eigen auto ter assistentie met Omar de algemeen ploegleider aan het stuur en ploeg B met zes renners heeft Eddie als assistentploegleider in mijn auto waar ook Louis meerijdt die de drankjes klaar maakt voor onze renners.

De proloog wordt door onze A-rijder Walter Gaitan gewonnen en dezelfde middag om 15.00 start de tweede etappe. De start is in San Benito. ‘k Heb een schaduwrijk plekje gevonden voor mijn bolide en de renners prepareren zich voor de pittige tocht naar Jinotega, een rit van 120 kilometers met een reeks van cols van de derde en de vierde categorie.

Een man van de organisatie die een vijftig liter tank Gatorade, een frisdrank, klaarmaakt zet het tafeltje pontificaal voor mijn bolide. Ik spreek hem aan, kan u  dat niet een beetje terugzetten, zo kan ik niet weg als dat moet. Mijn bolide heeft als volgnummer ZES en ik wil wel weg kunnen als dat mag. Maak je geen zorgen zegt ie, als je weg moet zetten we het tafeltje wel weg. Deze logica herken ik en kan ik niet waarderen: op het moment dat dat echt gebeurt moet ik dus eerst op zoek naar hem: niet de zaken zo plannen dat je onafhankelijk bent van hem maar juist zo dat je wel afhankelijk bent van hem. 

Zijn vijftigliter-tank Gatorade is eerder leeg dan dat ik weg moet dus er is niks aan de hand. De tweede etappe begint en ondanks de volgnummers die we hebben is er al meteen een strijd om een plaats dicht bij het peleton. De volgnummers zijn bedacht voor een ordelijke manier van handelen, de volgauto van de snelste ploeg mag het meest dichtbij het peleton rijden. Maar het startschot heeft nog niet geklonken of de strijd ontbrandt. Niet bij de renners maar onder de volgwagens. Mijn assistentploegleider Eddie spoort mij aan om mee te doen. Dat kost hem niet eens veel moeite want voor mij rijdt een wagen die geeneens een volgnummer heeft maar wel placa M 303-144, de man die in zijn auto een vlaggetje heeft van de huidige regeringspartij. Ik probeer hem links en rechts te passeren maar dom is ie niet. Ik vraag je me vervolgens af of het echt wel zo slim is me mee te laten voeren in dit gevecht, misschien moet ik de meest wijze zijn, en ik laat placa M303-144 waar ie is en volg hem.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

