we hoeven niet bang te zijn

toeval of niet, ik heb altijd veel te maken gehad met jonge mensen.

Voor de generatie krakers was ik relatief een ouwe lul maar ik kon wel met ze overweg.  Ik noemde hun anarchisme vroeg-liberaal maar kreeg geen ruzie met hen. Ik verafschuwde hun interne regels in hun sekte-achtige woongroepen: sterilisatie was daar de norm, maar ik werd gedoogd.

Op mijn reisje pas geleden naar Nederland kwam ik een geheel nieuwe generatie tegen, of beter: misschien geen generatie maar wel jonge mensen tussen de tien en eenentwintig jaar. Twaalf in totaal, netjes verdeeld in man en vrouw. Van de zes vrouwen zijn er twee die duidelijk het voortouw willen nemen, van de mannen is het er één. Dit brengt me tot de conclusie dat we niet bang hoeven te zijn.

Deze groep weet nauwelijks iets van een Wilders die moedig is maar bangerikken organiseert. Dus het komt goed als we de nieuwe generatie blijven opvoeden

Dit bericht werd geplaatst in politiek. Bookmark de permalink .

9 reacties op we hoeven niet bang te zijn

  1. assyke zegt:

    voed ze op in liefde
    liefde is de beste medicijn tegen angst

  2. Stefania zegt:

    Wilders die moedig is maar bangerikken organiseert. Een rake karakterisering en mooie zin.

  3. 100-woorden zegt:

    =Dus het komt goed als we de nieuwe generatie blijven opvoeden=

    Elke “goede” generatie zet zich af tegen de “foute” denkbeelden van de voorgaande, om ze uiteindelijk voor een deel over te nemen omdat idealisme in theorie beter werkt dan in de praktijk. Voor liefdevolle idealen is dat een ontnuchterende werkelijkheid, maar het biedt ook hoop dat haatpredikers als Wilders op de lange termijn nooit het succes zullen hebben waarop ze hopen.

    • mooie aanhalingstekens 100-woorden, want -ook door je vervolgtekst- je zegt ermee dat je het ook kunt omdraaien: een ‘slechte’ generatie kan ook ‘goede’ ideeen van de vorige bestrijden. Dat kan dan moeilijk blijken voor een Wilders die op den duur noodgedwongen de goede denkbeelden deels moet accepteren.

      Ik heb het niet zelf bedacht maar Wilders is vooral een verzamelnaam voor duizend en één tiepe ontevreden mens.. Ook voor mij. Daar waar hij het idee van de jaren zestig/zeventig bekritiseert dat de mens in principe goed is, en dat je de tere zieltjes vooral niet moet frustreren met normen en waarden in welke zin dan ook, daar heeft hij een punt. Het mishandelen van hulpverleners, broeders en zusters van een ambulance zie ik als uitwas van het anti-autoritaire denken van mijn generatie. Waarom kan Wilders daarmee aan de haal gaan? Omdat andere partijen dat laten liggen. Zo laat GroenLinks ook andere dingen liggen bijvoorbeeld een onderzoek naar de huidige abortuspraktijk: kortzichtige korte termijn politiek,

  4. PACO PAINTER zegt:

    Je zegt het goed; opvoeden

  5. Aline zegt:

    Ik ben benieuwd, de tijd zal het leren, maar of wij het allemaal gaan meemaken is de vraag… ;)

Geef een reactie

